مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

جنبش های جانوران زنده!

دوشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰ ق.ظ

 

جنبش های جانوران زنده

پاسخی به مقاله انجمنهای دین داران مرده

 

اولا)ادعای انتساب به انجمن خاصی را ندارم گرچه با جمعی از کسانیکه مورد این قبیل اتهامات هستند، دوستی دارم... به هر حال برای بحث علمی و عقلی  نیازی به بررسی برچسب ها نیست بلکه می توان خود مباحث را بررسی نمود... بشرطیکه تعصبهای مانع از فهم کنار گذاشته شود.

ثانیا)

متن پاسخ به علم-و-دین-پاسخی-کوتاه-به-تجربه-گرایی-مادیگرایانه

روی صفحه من موجود است.

متن انجمنهای دین داران مرده

نیز در صفحه تسنیم موجود است.

خواننده عاقل می تواند بخواند و ببیند در کدامیک استدلال و برهان آمده

و در کدامیک صفحه ای پر شده از «ایسم» بدون اینکه نویسنده و گوینده چندان چیزی عایدشان شود! و عجب آنکه مدرکی هم ارائه نشده!

 کار چندان دشواری نیست چیدن تعدادی «ایسم» بدون ورود به محتوا.

ثالثا)

 عبارات نویسنده مقاله گویا جهت استدلالی ندارد و صرفا برنامه تکرار شعارهای خیابانی است (که البته معلوم نشده شعار بدون استدلال در محیطهایی که نام «علم و دانش» را یدک می کشند، چه می کند!؟)

 

رابعا)

در میان متن نویسنده -که در فرصت کوتاه فعلی صرفا نگاه اجمالی داشتم-،  بعضی مطالب اصلا ناظر به بعضی از آنچه طرح شده نیست.

گرچه تکرار شخصیت پرستی ها - بعضا کسانیکه در اصل اسلامشان تردید هست- دردشان را درمان نکرده است. و در همین خاور میانه نه چندان دور، افراد زیادی هستند که به سبب بعضی خونریزی ها و... از مدعیان اسلام گریزان شده اند. نشان می دهد که داد و فریاد، مشکلات دیگر را مخفی نمی کند!

همچنین با «کمیت نگری» محض در تبلیغ دین، مخالفیم و کیفیت دین برای عاقل مهم تر است. کما اینکه در روایت دارد که «خوارج» که پس از چند سالی زیاد شده بودند، محصول فتوحات بی رویه در اسلام دانسته شده اند. تفصیل این مقوله که فتوحات به ظاهر اسلامی و بدون محتوای صحیح، نتیجه نهایی مطلوبی ندارد را در پاسخ به وهابیت قبلا نوشتم... در قرآن و روایات نیز بسیار فراوان آمده ...

لذا بار دیگر پاسخ دادن های کمی در قبال مسائل کیفی، را نادرست می دانم و بنظرم سایر عقلا هم همین را بگویند. مثلا اگر اندک رجوعی به مباحث شناختی و محتوایی علم و دین داشتند، شاید متوجه می شدند که مطالب ما در جواب به چه مباحثی عنوان شده و اصلا جهت کمی مورد نظر نیست، بلکه مسئله «شناخت» مورد نظر است که هم در فلسفه علم، باب مشهوری است و هم در فلسفه صدرایی. لذا باز معلوم نیست افراد که در ارائه جواب شتاب می کنند، چرا صورت مسئله را تغییر می دهند؟!

دو سطر مقاله نوشتن همراه با فهمیدن، بهتر است از چند سطر «ایسم» ردیف کردنی که نه به محور سخن ارتباطی دارد نه مشکلی را حل می کند.

در هر حال اگر بحث علمی در کار باشد مانعی برای گفتگو نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۳
امیر طهرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی