مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

عرفان کیهانی؛ مزخرفی دیگر

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۴۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 یکی دیگر از عرفانهای کاذب؛


مطلبی شنیده شد دربارۀ یک گروه دیگر از مدعیان کاذب عرفان بعنوان «حلقه های کیهانی» از شخصی ناشناخته و فاقد شعور بنام طاهری، ولی تاجائیکه که نگاه کردم آنقدر دور از وادی و بیراهه بود که اصلا ارزش تفصیل ندارد. اگر کسی هست که واقعا از چنین مطالب ضعیفی احساس خطر کرده، اشکال را مطرح کند که جواب دهم.

 آنچه در نقد مکاتب و مذاهب باطله به طور اساسی قبلا ذکر کردیم، برای جلوگیری از همۀ این قبیل ادّعاها نیز کافیست.

دین و مذهب ما، بر اساس معرفت و بصیرت و فهم و روشنایی است. انسان عاقل، خودش را تحت آزمایش و ادعاهای هر کس و ناکسی قرار نمی دهد.

ساختن روش هایی مشابه آنچه این قبیل فرقه های پوچ و توخالی، ادعا دارند، از هر کس و ناکسی بر می آید! پس انسان عاقل می فهمد که چنین ادعاهای بدون برهانی، دکّانهایی است برای سوء استفاده از مردم ...

عاقل می فهمد باید از این یکبار فرصت زندگی در این دنیا، بطور صحیح استفاده کند و نباید زندگی اش را در اختیار یک انسان مدّعی غیر معصومین- قرار دهد که در اینصورت هم در این دنیا خسارت می بیند و هم در آخرت مورد عقوبت و پشیمانی خواهد بود.

شیعه فقط سرسپردۀ چهارده معصوم علیهم السلام- است و سراغ این و آن نمی رود. اگر هم پای صحبت یک عالِم و فقیه می نشینیم، به این خاطر است که دانش خود را از معارف و احادیث معصومین علیهم السلام- حاصل کرده و دلیل داریم... لذا بعد از عقاید حقه - که تقلیدی نیست- در فروعات عملیه از فقیه دارای شرائط تبعیت می شود.

کما اینکه قبلا متذکر شدیم در این روزگار غیبت حضرت ولی امر عجل الله تعالی فرجه الشریف- پیدا شدن دکّانهای کاذب برای گمراه کردن افراد چه در لباس دین، چه غیر آن- در روایات پیشگویی شده و امروز مشاهده می شود. مؤمن باید با التجا به آستان حضرت بقیۀ الله ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء- در راه کسب دانش و معارف دینی از منبع مورد اعتماد قرار گیرد تا از هر ادّعایی اثر نپذیرد.

بعضی از روایاتی که قبلا نیز ذکر شد:

...مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب - علیه السلام- در روایت وصیت به کمیل، فرمود: ...یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ یَا کُمَیْلُ إِذَا أَکَلْتَ الطَّعَامَ فَسَمِّ بِاسْمِ اللَّهِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ دَاءٌ وَ هُوَ الشِّفَاءُ مِنْ جَمِیعِ الْأَدْوَاءِ ...


(بحارالأنوار،74 ، 268، 

ای کمیل! هیچ حرکتی نیست مگر آنکه تو در آن، نیازمند معرفت و شناخت هستی.

ای کمیل! آنگاه که غذا خوری، «بسم الله...» بگو ، که با اسم او ، هیچ دردی ضرری نمی رساند و آن شفائیست از همه ی دردها...

 

و عن أَبَی عَبْدِ اللَّهِ -علیه السلام- یَقُولُ الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً ...

(الکافی  ، 1 ، 43  ، ش1)

در این روایت حضرت امام صادق (سلام الله علیه)  چنین فرمود: عمل کننده بدون بصیرت، مانند سیرکننده بر بیراهه است. هر چه سرعت رفتن را بیشتر کند، دور تر می شود.


...و عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ -علیه السلام- فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ» قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ عِلْمُهُ الَّذِی یَأْخُذُهُ عَمَّنْ یَأْخُذُه.
(الکافی     1     49 )

در این روایت ذیل آیه شریفه ای که چنین دارد: «انسان باید به غذایش نگاه کند» ، راوی از حضرت پرسید این غذا چیست؟ حضرت امام باقر العلوم - علیه السلام- فرمود: علم و دانش اش که می گیرد، باید ببیند از چه کسی دانش می گیرد؟. 


... عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ -علیه السلام- قَالَ مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَان.


الکافی - 6 - 434

در این روایت حضرت امام باقر - صلوات الله علیه- فرمود: هر کس به گوینده ای گوش بسپارد، او را پرستیده؛ پس اگر آن گوینده از طرف خدای عز وجل می رساند، پس با گوش فرادادن به سخن او، خدا پرستیده شده.

اما اگر آن گوینده از طرف شیطان می رساند، کسیکه به سخن او گوش بسپارد، شیطان را پرستیده.

و مانند این بیانات نورانی که خاص مذهب شیعه اثنی عشری است که دعوت به عقل و فهم و بصیرت و معرفت می نماید، در روایات مذهب ما بسیار رسیده است...

آنچه در رد عرفانهای کاذب ذکر کردیم، از جمله اینکه نباید بدون فهم از انسانهای عادی چشم بسته تبعیت شود، و مخالفت عقل با این قبیل ادعاها...، در رد این مزخرفات نیز کافی است.

اما اگر کسی از ناحیه چنین مطالب سست و بی ریشه ای احساس خطر نموده، اشکال را مطرح کند که جواب داده شود.


 سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیه الله صلوات

دو تذکر :
یکم) اینکه گفتیم این مکتب باطل - که در بالا نام برده شد- ارزش وقت گذاری ندارد، از جهت پوچ بودن محتوای آنست، و اینکه عقلا خیلی دور از وادی است، نه اینکه اگر افرادی مشغول به مقابله با آن بوده اند را تخریب کرده باشیم.
دوم) اینکه گفتیم شیعه عقلا از غیر معصومین - علیهم السلام- چشم بسته تبعیت نمی کند، یک امر عقلی است و اصل آن در عقاید می باشد، اما پس از سلامت عقیده، به جهت آنچه از ائمه دین - علیهم السلام- رسیده و نیز دلالت عقل، در محدوده های فروعات از فقیه دارای شرائط، تقلید می شود. لذا همین تقلید دارای دلیل است...
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۳۰
امیر طهرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی