مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

فاطمـــــــــــیه

دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۱ ق.ظ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۱۱
امیر طهرانی

یا زینب الکبری

شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۴۴ ق.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم

یا صاحب الزمان ادرکنا

السلام علیک یا بنت امیرالمؤمنین یا زینب الکبری

 با نگاهی در آنچه پیامبر خاتم حضرت محمد - صلى الله علیه و آله- آوردند از عناوین فرمایش هاى ایشان به روشنى دیده مى شود در طول حدود 23 سال دعوت؛ بیشترین رکن در میان ارکان دین خدا که بدان دعوت فرمودند؛ امامت و ولایت و خلافت انحصارى امیرالمومنین علىّ بن ابى طالب و ائمّه معصومین تا حضرت بقیه الله الحجه بن الحسن المهدى - سلام الله علیهم اجمعین- بوده است و سایر عناوین دین، هیچکدام به این قدر مورد تصریح و تاکید ایشان نبوده است.

این مطلب حتى در نصوص سایر فرقه ها نیز نشان دارد گرچه نصوص منابع  شیعى- یعنى تنها فرقه اى که بر این باور حق است- ؛  بطور خاص درباره این رکن اصلى دین و تولى و تبرى ؛ آکنده از بیانات نورانى در تذکر و بیان این حقیقت دین مى باشد (که در مقالات اشاره ای به نمونه هایی از ادله آنرا آوردیم، از جمله در متن حدیث غدیر بعنوان خطبه اصلی و عمومی و مهم در اواخر دوران حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله- در دنیا، محور اصلی خطبه همین مقصد است...)

با  اینکه پس از شهادت پیامبر اسلام - صلى الله علیه و آله - خدعه و فتنه و جنایت غاصبین خلافت - لعنهم الله تعالى- و انحراف اکثر امّت و مظلومیت عترت پیامبر -صلی الله علیه و آله- مشهود است و همین مطلب به فرموده پیامبر - صلى الله علیه و آله- مهمترین مورد امتحان الهى از امت اسلام بوده و تا به امروز فقط عده اى از این امتحان موفق گذشته اند و کثیرى به تباهى رفته اند... (که بعضی مدارک آن در مقالات آمد)

 امّا بعد از صحّت معرفت و ایمان در این امر اصلى-  که اگر درست نبود هیچ عملى به جز جهنم  به جایى راه نمى برد و اگر درست بود سبب رحمت و غفران الهى است... -  سپس در میان اعمال و احکام جوارحى لازم الاطاعه؛ اگر توجه شود که چه امرى مورد تاکید بوده نماز از مهمترین آنهاست که در خداپرستى و اصلاح امور زندگى مومن، اهمیت ویژه دارد و مسائلى به همراه دارد که برنامه زندگى مومن را جهت دهى میکند. خود سعی در این طاعات در بهبود حال عقیده - به مراتب- اثر دارد. 

مومن که از نعمت امامت و ولایت 14 معصوم (علیهم السلام) و تبرى از اعدائشان، بهره مند است و در این روزگار غیبت، انتظار فرج آخرین حجت الهى را دارد؛ یکى از مهمترین امورى که در شکر این  نعمت و طاعت ائمه دین - علیهم السلام-  بر آن محافظت می کند نمازهاى واجب است که  لازم است در یادگیرى احکام لازم براى آن، از مرجع صحیح، وقت گذارى نماید.

یکى از ابواب احکام نماز، باب وقت نمازهاست که در رساله فقیه (فقیه واقعى نه دکّانها...)، در این باب مسائلى آمده از جمله وقت هر یک از نمازهاى واجب که موسّع بوده و براى هر یک، فاصله اى زمانى از اوّل وقت تا پایان وقت - که تأخیر از آن جایز نیست- ذکر شده.

گرچه براى اداى این فریضه، تا پایان وقت معیّن، فرصت داده شده، امّا فضیلت اداى آن در اوّل وقت است که مورد تأکید دین بوده و  شایسته نیست بدون عذر و گرفتارى به مشکلى، آن را به تأخیر اندازد.

البتّه رعایت حدّ اقل های لازم از شرائط صحّت نماز، نسبت به اداى آن در اوّل وقت، مهم تر و اولى است اگر در تعارض افتند- ، امّا هنگامى که عذرى  نباشد و شرائط باشد، تأخیر عمدى آن‏ از اوّل وقت، شایسته نیست‏ و برنامه اهل ایمان و تقوا ، سعى در اداى آن در اوّل وقت بوده و اگر بتواند و شرائطش باشد، اداى نماز به جماعت فضیلت دارد.

از جمله احکام براى نماز جماعت که واجب است و اگر این شرط نباشد، جایز نیست نماز به جماعت خوانده شود بلکه واجب

مى شود خواندن به شکل فردى؛ احراز شرائط پیشنماز است. شرائطی که اگر نباشد، حتّى اگر لازم شود باید نماز را قدرى از اوّل وقت تأخیر اندازد تا به چنان جماعتى  نخواند؛  شرائطى که در فقه شیعه براى پیشنماز شمرده باید باشد تا بتوان پشت سر کسى نماز خواند. (خدا کند در این زمانه پیدا شود ... )

گاه دیده مى شود افراد نه پیش نماز را مى شناسند و نه از طرق جایز دیگر به احراز شرائط نرسیده اند و همین که مى بینند جمعى ایستاده مشغول نماز جماعتند؛ فوراً به اقتدا مى کنند!!  چنین نماز جماعتى صحیح نیست‏، لذا مؤمن یا باید پیشنماز را بشناسد که داراى شرائط لازم هست یا به طرقى که شرعاً جایز باشد - مثل حصول اطمینان از جهت سایر افرادى که به او اقتدا کرده اند یا ... - شرائط را احراز کند؛ در غیر این صورت نباید به جماعت بخواند حتى اگر لازم شود قدرى از اوّل وقت تأخیر اندازد و فردی یا به جماعت دیگر بخواند...

دیگر آنکه گاه متأسفانه شنیده شده در بعضى سفرهاى بین شهرى راننده وقت اداى نماز حتّی داخل وقت واجب - را مراعات

نمى کند، کسیکه دین را شناخته و یاد مرگ دارد و حساب را قبول دارد، ممکن نیست عمداً با  اداى فریضه داخل وقت واجب، مخالفت کند؛ و این رفتار، عقوبت شدید در آخرت دارد و در همین دنیا هم سبب بدبختی و دورى از رحمت خداست.

مؤمن عاقل، قبل از اینکه اقدام به سوار شدن به چنین وسیله هایى بنماید، مراقب این قبیل امور هست و اگر هم در طول مسیر چنان شرائطى پیش آمد تکلیف خود از جهت نهى از منکر را مراعات مى کند.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۴۴
امیر طهرانی