مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

غدیر عید اکبر

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۲۰ ب.ظ

تذکری درباره ایه اکمال

«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (3 مائده)

خداوند در این آیۀ منزله بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرموده:

امروز غدیر- دین شما را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم

و راضی شدم که اسلام برای شما دین باشد.

از آیات منزله در غدیر آیه اکمال دین و اتمام نعمت از سوی خداست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خطبۀ غدیر تلاوت فرمود.

منابع تسنّن روایات نزول این آیه در ماجرای غدیر و فرمایش پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره حضرت علی (علیه السلام) را نقل کرده اند، گرچه بدان معتقد نبوده و نیستند (که نمونه هایی در مقالات پاسخ به آنها ارائه شد)

روایات منابع خاصّه در شأن نزول این آیه در غدیر و ولایت و امامت و خلافت امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب و یازده فرزند معصومش (سلام الله علیهم اجمعین) روشن و مورد اجماع است و شیعه در این باره اختلافی ندارد.

بعضی استفاده ها از این آیه مهم در خطبۀ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در بیان امامت و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی و یازده فرزند معصومش (سلام الله علیهم اجمعین) :

اکمال دین خدا، از طرف خداست که با صیغۀ متکلّم در آیۀ شریفه آمده. همچنین است اتمام نعمت خدا.

انسانها محتاج محض بسوی خداوند هستند. مردمانی که اوصاف عموم آنها قبل از بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) از مسلّمات تاریخ است که در جاهلیّت چه وضعی داشتند از وحشی گری هایی که آنرا سبب افتخار می شمردند تا ... آنها که اگر قبل از بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند در گمراهی آشکار بودند «...ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» (2جمعه)، با درخشش نور اسلام بسبب پیامبر (صلی الله علیه و آله) و آشنایی با توحید و دین حق، راه سعادت و نجات از بدبختی و هلاکت، در پیش رویشان گشوده شد.

همۀ آنها نعمت بزرگ پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله)، و هدایتگری او را مدیون خالق یکتا هستند؛ وجود پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در میان انسانها، نعمت بزرگ خالق بی همتا بر بشریّت است، گرچه در عمل؛ «قلیل من عبادی الشکور» (6 سبا)

از اصل نجات و رهایی از ظلمات و بدبختی شرک بسوی نور توحید و معرفت گرفته تا اعمال و احکام فردی و اجتماعی که انسانها و جامعه ای مستغرق در وحشی گری جاهلیّت که گفتن بعضی آداب و رسوم شان شرم آور است، آنها را رهنمون شد به سیرۀ پسندیده و عقلانیت و رفتار نیک... این نعمت بزرگ خالق بی همتا بر بشریّت بوده که انسانها بدون آن، هیچ راهی بدان نداشته و اوصاف و وضع شان قبل از آن، از مسلّمات تاریخ است که در قرآن هم آمده.

جامعۀ گمراه بشری و انسان بیچاره به سوی خداوند، همچنانکه در اصل این نعمت محتاج بسوی خالق بی همتا بوده است، در کمال دین و تمام شدن نعمت نیز محتاجِ محض بسوی خداست. خداوند در غدیر با اعلان رسمی پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره ولایت و خلافت و امامت امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب و فرزندان معصومش سلام الله علیهم اجمعین- ، دین را کامل و نعمتش را تمام فرمود.

چنانکه اکمال دین از سوی خداوند و اتمام نعمت از سوی او به این امر بوده است، روشن می شود که دینِ بدون آن، ناقص است، نعمت بدون آن ناتمام، و خداوند از دین بدون این امر مهم، ناراضی است.

خلاف عقل است که دین از سوی خدا و نعمت از سوی او باشد، اما او محتاج و سردرگم آنرا رها کرده باشد تا مردم بخواهند اقدام کنند در این مهمترین رکن دین!!  چه رسد به انسانهایی که تا دیروز مستغرق در وحشی گری بودند و وضع فاجعه بار آنها در معرفت و رفتار در دورانهای مختلف از قطعیّات تاریخ اسلام است و اوصاف برگزیدگان سقیفه در نقل مسلّم نزد همه که چه وضع فاجعه باری در شناخت دین داشتند و چه رفتار جنایت باری در سیرۀ عملی...

اگر دین در احکام نماز محتاج بود تا مردم با رأی شوری یا... شکل نماز را تعیین کنند، هیچ عاقلی چنین دینی را نجاتبخش نمی دانست و همسان بود با بازگشت به روزگار سجده بر «بتِ خودساخته»، امّا امرِ ولایت که عقلاً و بفرمودۀ قرآن و پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) اولی و اهمّ از سایر احکام است، ناقص رها کردنش بسوی مردم، افترائی فاجعه بار است که ساحت ربوبی منزّه از آن می باشد و خداوند از مخلوقات بی نیاز است...

دین بدون معرّفی جانشین پیامبر و امام الهی، دین ناقص است. ساحت آئین الهی اسلام و شریعت خاتم منزّه از چنین نقص و عیبی است.

 و مردمانی که بعد از بیان و اتمام حجّت در غدیر و دیگر مواقف، این امر اصلی را از سوی غیرخدا جویا باشند، آنرا از راهی از غیر جانب خدا و غیر نصّ پیامبر (صلی الله علیه و آله) بخواهند، نه تنها دینشان ناقص و خدا از آن ناراضی است بلکه انکار و جحد در قبال تمام نعمت الهی در غدیر است. منکرِ این امر، منکرِ تمام نعمت است و این بازگشتی است به جاهلیّت و کفر قبل از بعثت پیامبر... «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرینَ » (144 آل عمران)

در عمل، رفتار اکثر امّت بعد از دنیا رفتن پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)، کفران نعمت الهیه از طرف مردم را واضح نمود. این نعمت عظمای خالق هستی بر بشر بود که از سوی اکثر جامعۀ منسوب به اسلام از آن روز به بعد مورد کفران واقع شد و عدّه ای که کمتر بودند- شکرگزار گشتند. این فرقۀ ناجیه، با رشد و پیشرفت در آشنایی با تعالیم دین، احتیاجِ خود به آستان هادیان معصوم الهی را بیشتر متذکّر میشدند و عدّه ای که موفّق به گذر از امتحانهای الهی بودند، با هدایت و دستگیریِ جانشیان معصوم پیامبر (صلی الله علیه و آله) به سعادتی که در غدیر نشان داده شده بود رهنمون گشتند...

تاریخ ادوار مختلف اسلام نشان داده امّت در یادگیری احکام دین، محتاج به آستان عترت هدایتگر (علیهم الصلاه و السلام) بوده اند، امّا حتّی در فرضی که می توانستند احکام دین را از طریقی بدست آورند، به دلالت آیۀ اکمال و نصوص، خداوند از دین بدون ولایت ندا داده شده در غدیر، ناراضی است و انکار آن، انکارِ تمامِ نعمت است.

آخرین شریعت الهیّه با شرطی تا قیامت کامل و باقی گشت که دوازده جانشین و امام از عترت معصوم پیامبر (صلی الله علیه و آله) معرّفی و مسیر هدایت و نجات برای ابد از مسیر هلاکت و شقاوت جدا شد و لازم نمود برائت از دشمنان ایشان و از هر مسیری که در معارضه و مخالفت با آن برپا شود ؛ «...الیوم یئس الّذین کفروا من دینکم...» .

این دین با ولای چهارده معصوم و دوازده امام برای ابد کامل شد و از مسیرهای کفر و نفاق و شرک دخالت شوری و مخلوقات در نصب امام و خلیفه جدا گردید و از این عیب ها منزّه و بی نیاز است «...الیوم یئس الّذین کفروا من دینکم...» .

دین کامل با هادیان معصوم الهی، از رخنه گری های فرقه های گمراه کننده و خرافی مانند فلسفه و عرفان و تصوّف، منزّه و بی نیاز است. «...الیوم یئس الّذین کفروا من دینکم...».

اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۱۴:۲۰
امیر طهرانی

حضرت امام هادی سلام الله علیه

جمعه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸ ب.ظ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۰۸
امیر طهرانی

آستانه ی غدیر

دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۴۹ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایۀ امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب و الائمه المعصومین (علیهم السلام)

عید قربان بر شیعیان مبارک باد

از آنجا که چند روزی تا عید سعید غدیر باقیست قسمتهایی از متن خطبۀ غدیر را به شرحی مجمل ذکر می کنیم. سابقاً به شبهات وهابیّت و تسنن، با استناد به منابع آنها درباره مباحث غدیر پاسخ داده شد و روشن شد که حجّت در این خطبۀ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بر هر عاقلی تمام است. اکنون با اشاره ای کوتاه به بعضی استدلالات ذیل خطبۀ غدیر به ذکر خطبه از منابع تشیع هر بار بیانی کوتاه درباره فقره ای از این بیان مهم و اصیل پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) دربارۀ ارکان اصلی دین اسلام بخصوص امامت و خلافت بلافصل و ولایت الهیّۀ امیرالمؤمنین علی ّبن ابی طالب و دوازده امام معصوم تا حضرت بقیۀ الله الحجۀ بن الحسن العسکری (صلوات الله علیهم اجمعین) و برائت از غاصبین حق ایشان ذکر می شود.

از ویژگی های این فرمایش پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) آنکه منابع فرق مختلف اسلامی آنرا نقل کرده اند گرچه فقط شیعه به آن معتقد و پایبند است. منابع تسنن به اعتراف خودشان (مستدرک حاکم، ج3، ص 118) فقط چند جمله از این خطبۀ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را نقل کرده اند لذا نقلِ منابع اصلی آنها از این روایت، ناقص می باشد که البته با همین چند فقره ی مهم، حجّت تمام می شود (چنانکه در پاسخ به شبهات آنها جواب ارائه شد و باز هم اشاره ای خواهد شد). اما نقل شیعه از این خطبۀ عظیم و نورانی کامل تر است و درسها و تذکراتی روشنگر در اصول دین و جدایی راه سعادت از شقاوت دارد. (که روایت الاحتجاج و نقل بحارالانوار از احتجاج را ذکر کردیم)

از ویژگی های این خطبه کثرت طرق نقل و تواتر آنست که اشاره کردیم به منابع فرق مختلف که اذعان دارند به تواتر این روایت، ولو در حد همان چند فقره ای که نقل کرده اند. لذا خطبۀ غدیر خطبه ایست که عاقلی نیست که در سند آن اشکال کرده باشد و اگر بحثی طرح شده در دلالت آن بوده نه سند، که البته جوابِ روشن در دلالت آن نیز بارها روشن و حجت تمام شده است.

تعداد حاضرین در غدیر که پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله) این خطبۀ نورانی را در جمع آنها بیان فرمود، اعدادی چون صدو بیست هزار یا صد هزار نقل شده و در بعضی روایات عدّه ای که از ابتدا همراه بودند هفتاد هزار بوده اند...

به هر تقدیر حتّی اگر کمترین عدد را هم بگیریم، حتّی با ادعای بعضی از مخالفین در کمترین عدد حضّار نیز خطبه ای فوق العاده بوده، چراکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) در هیچ امر از دین، چه تلاوت آیات نازله از قرآن برای مسلمین، چه بیان احکام یا ... چنین اجتماع بسیار بزرگی را در هیچ مورد دیگری امر به توقف برای بیان نفرموده اند لذا شبهه ای نیست حتی در فرض گرفتن کمترین عدد از نقل حاضرین در زمان بیان این خطبه، آنقدر زیاد است که ممکن نیست این اتمام حجت پیامبر، فقط در میان آنها بماند، لذاست که در طول تاریخ اسلام علمای فرق مختلف در صدورِ آن تردید یا اشکال نکرده اند.

درخشش شخصیّت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) در میان امّت چنان با عظمت بود که گاه یک فعل یا رفتار یا سخن کوچک از آن حضرت که در میان عدّه ای آشکار شده، به سرعت خبرش در میان مسلمین منتشر و شهرت می گرفت، تا چه برسد به اجتماعی بزرگ و خطبه ای عظیم و گرفتن بیعت و ...

دیگر آنکه پیامبر الهی در فقره ای از این دعا که به نقل مسلّم نزد همۀ فرق، تواتر دارد، جملۀ «ایها الناس» یا «معاشر الناس» را فرموده است و پیامبر معصوم الهی با علم بیکران الهی، ممکن نیست «همۀ مردم» را خطاب قرار دهد، حال آنکه قرار باشد این بیان فقط در میان عده ای بماند...

دیگر آنکه در نقل منابع خاصه، یکی از دستورهای پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در ضمن این خطبه آنست که هر کس باید این خطبه را به دیگری برساند و هر پدری به فرزندش ...

از دیگر شواهد این اجتماع عظیم، مأمورینی بودند که در میان جمعیت مأمور بودند تا کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) را تکرار کنند تا پیام آن حضرت به سایر حضّار برسد که نشان می دهد دایره ی آن جمعیت چقدر زیاد بوده ... همچنین نقل فرق مختلف درباره امر پیامبر (صلی الله علیه و آله) به اینکه جماعت همراه قدری توقف کنند تا کسانیکه عقب تر هستند برسند و فرمان به کسانیکه جلوتر رفته اند به بازگشت که این نیز از شواهد کثرت آن جمعیت می باشد...

لذا در رسیدن این خبر و آشکار شدن این حقیقت برای انسانهای عاقل از صدر اسلام تا کنون هیچ شبهه ای مطرح نیست، و البته از همان روز صدور این بیان از سوی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در میان حضّار، افراد بسیاری بوده اند که در صدد طاعت این فرمایش نبوده اند و حتی منافقانه بیعت کرده اند تا برسد به روزگار از دنیا رفتن پیامبر و فاجعه ی بزرگ امت در مسئله ی خلافت تا برسد به روزگاران بعد و ظلمهای بسیار...  

به هر تقدیر با اینکه تسلیم و طاعت در باره این بیان پیامبر (صلی الله علیه و آله) در میان مسلمین، از همان روز صدور تا امروز، کم بوده و فقط یک فرقه به آن پایبند مانده است، اما از جهت نقل، همه فرق آنرا نقل کرده اند، و هر مسلمانی باید در قبال آن، راه طاعت و تسلیم را در پیش گیرد، قبل از آنکه فکر کند آیا به سایرین رسیده یا نه.

تمام اینها گذشته از نورانیّت متن این خطبه و نشانه ها و برهانهای الهی در این خطبه است ...

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۸ ، ۲۱:۴۹
امیر طهرانی

عرفه - شهادت حضرت مسلم

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۲۷ ق.ظ

السلام علی مسلم بن عقیل

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۲۷
امیر طهرانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۲۳
امیر طهرانی

سالروز مصیبت حضرت امام جواد علیه السلام

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸ ق.ظ

آجرک الله یا بقیه الله



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۵۸
امیر طهرانی

 

در قرآن رفتار منکرین و کفار و معاندین در مقابل حق، چنین بیان شده که آنها به پیامبران الهی پاسخهایی از این قبیل می دادند: تو هم انسانی مثل ما هستی...

این مطلب در آیات بسیار آمده و کار معاندین و منکرین آیات الهیه این بوده که برتری ها و ویژگی های پیامبر الهی را انکار کرده اند و همین رفتار را در قبال جانشینان معصومش نیز داشته اند...

(10:ابراهیم)‏  - (154و 186:شعرا)-(15 : یاسین)‏- (24و 33 و 47: مومنون)

و...

اما این آیات : «...انما انت مذکر لست علیهم بمصیطر...»

برترین شخص عالم هستی پیامبر عظیم الشاءن اسلام حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) ، بعد از تلاش بسیار در هدایت و رنج و اذیت از سوی امت، با افراد زیادی مواجه بودند که هدایت را نمی پذیرفتند و در مقابل حق، معاندت نموده یا نفاق داشتند...

بعنوان یک مثال در حدیث غدیر که اولاً ولایت تامه و مطلقه خداوند و خودشان (= پیامبر صلی الله علیه و آله) را تذکار و دعوت فرمود و بلافاصله ولایت تامه و مطلقه ی امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) را بیان فرمود، در همان حدیث به نقل خاصه، کثرت منافقین و منکرین در مقابل این مهمترین حکم خداوند، بیان شده و در نقل و تاریخ مسلّم نزد همه ی فرق، رفتار اکثر امت در شکستن پیمان غدیر بعد از دنیا رفتن پیامبر (صلی الله علیه و آله) گزارش شده است.

خداوند در این آیه شریفه (...لست علیهم بمصیطر...) در واقع فرموده تو فقط تذکر دهنده هستی، یعنی پیامبر هدایت و دعوت را باحسن  وجه انجام فرموده و حجّت را تمام نموده، امّا اینکه بسیاری از افراد حق پذیر نیستند و جحد و انکار دارند، عقوبتش به عهده ی خود آنهاست نه آنکه متوجه پیامبر -صلی الله علیه و آله- باشد. توده های بسیار مردمان معاند، مشکل و عقوبت بر خود آنهاست که با سوء اختیار، در مقابل دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) عناد و ایستادگی کرده اند، نه اینکه کسی اشکال معاندت آن مردمان را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) برگرداند. «انّما انت مذکّر، لست علیهم بمصیطر»، یکی از دلالتهایش چنین است...

که خدای ناکرده افراد جاهل روزگار، از این آیه برداشتی نکنند در انکار عظمت و مقامهای خارق العاده ی پیامبر و جانشینان معصومش (صلی الله علیه و علیهم) که گذشته از مخالفت با براهین فطری و عقلی با آیات بسیار دیگر از قرآن و روایات فوق تواتر در مقامهای فوق تصور چهارده معصوم (علیهم الصلاه و السلام)، و با «مذکَّرٌ الیه» در همان آیه نیز در تعارض قرار گیرد.

جهّالی که اینطرف و آنطرف - به کشورهای مختلف- نامه میفرستند، و با یک آیه بازی می کنند و خودشان را «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» می شمارند و در حقیقت «کلّاً و تماماً کفران ورزیده» هستند، شبهات وهّابیّت را که علمای مذهب قرنها قبل در کتب متعدّد جواب داده اند را تکرار نکنند.

اللهم عجل لولیک الفرج و العن اعدائه اجمعین.

خادم الرقیه - علیها السلام - .

(حاشیه: این مطلب در رد شبهۀ فردی است که مدعی شده از طرف مردم ایران به رئیس جمهور امریکا نامه نوشته، نگارنده وارد بررسی مطالب نامه نشده و کاری با این قبیل افراد و برنامه هایشان ندارم و فقط این قسمت که برایم نقل شده به مباحث دینی مرتبط است را جواب داده ام.

همچنین دربارۀ مسائل سیاسی بین ایران و آمریکا و برجام و... نیز چیزی نگفته ام.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۳۸
امیر طهرانی