مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

آستانه ی غدیر

دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۴۹ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایۀ امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب و الائمه المعصومین (علیهم السلام)

عید قربان بر شیعیان مبارک باد

از آنجا که چند روزی تا عید سعید غدیر باقیست قسمتهایی از متن خطبۀ غدیر را به شرحی مجمل ذکر می کنیم. سابقاً به شبهات وهابیّت و تسنن، با استناد به منابع آنها درباره مباحث غدیر پاسخ داده شد و روشن شد که حجّت در این خطبۀ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بر هر عاقلی تمام است. اکنون با اشاره ای کوتاه به بعضی استدلالات ذیل خطبۀ غدیر به ذکر خطبه از منابع تشیع هر بار بیانی کوتاه درباره فقره ای از این بیان مهم و اصیل پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) دربارۀ ارکان اصلی دین اسلام بخصوص امامت و خلافت بلافصل و ولایت الهیّۀ امیرالمؤمنین علی ّبن ابی طالب و دوازده امام معصوم تا حضرت بقیۀ الله الحجۀ بن الحسن العسکری (صلوات الله علیهم اجمعین) و برائت از غاصبین حق ایشان ذکر می شود.

از ویژگی های این فرمایش پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) آنکه منابع فرق مختلف اسلامی آنرا نقل کرده اند گرچه فقط شیعه به آن معتقد و پایبند است. منابع تسنن به اعتراف خودشان (مستدرک حاکم، ج3، ص 118) فقط چند جمله از این خطبۀ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را نقل کرده اند لذا نقلِ منابع اصلی آنها از این روایت، ناقص می باشد که البته با همین چند فقره ی مهم، حجّت تمام می شود (چنانکه در پاسخ به شبهات آنها جواب ارائه شد و باز هم اشاره ای خواهد شد). اما نقل شیعه از این خطبۀ عظیم و نورانی کامل تر است و درسها و تذکراتی روشنگر در اصول دین و جدایی راه سعادت از شقاوت دارد. (که روایت الاحتجاج و نقل بحارالانوار از احتجاج را ذکر کردیم)

از ویژگی های این خطبه کثرت طرق نقل و تواتر آنست که اشاره کردیم به منابع فرق مختلف که اذعان دارند به تواتر این روایت، ولو در حد همان چند فقره ای که نقل کرده اند. لذا خطبۀ غدیر خطبه ایست که عاقلی نیست که در سند آن اشکال کرده باشد و اگر بحثی طرح شده در دلالت آن بوده نه سند، که البته جوابِ روشن در دلالت آن نیز بارها روشن و حجت تمام شده است.

تعداد حاضرین در غدیر که پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله) این خطبۀ نورانی را در جمع آنها بیان فرمود، اعدادی چون صدو بیست هزار یا صد هزار نقل شده و در بعضی روایات عدّه ای که از ابتدا همراه بودند هفتاد هزار بوده اند...

به هر تقدیر حتّی اگر کمترین عدد را هم بگیریم، حتّی با ادعای بعضی از مخالفین در کمترین عدد حضّار نیز خطبه ای فوق العاده بوده، چراکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) در هیچ امر از دین، چه تلاوت آیات نازله از قرآن برای مسلمین، چه بیان احکام یا ... چنین اجتماع بسیار بزرگی را در هیچ مورد دیگری امر به توقف برای بیان نفرموده اند لذا شبهه ای نیست حتی در فرض گرفتن کمترین عدد از نقل حاضرین در زمان بیان این خطبه، آنقدر زیاد است که ممکن نیست این اتمام حجت پیامبر، فقط در میان آنها بماند، لذاست که در طول تاریخ اسلام علمای فرق مختلف در صدورِ آن تردید یا اشکال نکرده اند.

درخشش شخصیّت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) در میان امّت چنان با عظمت بود که گاه یک فعل یا رفتار یا سخن کوچک از آن حضرت که در میان عدّه ای آشکار شده، به سرعت خبرش در میان مسلمین منتشر و شهرت می گرفت، تا چه برسد به اجتماعی بزرگ و خطبه ای عظیم و گرفتن بیعت و ...

دیگر آنکه پیامبر الهی در فقره ای از این دعا که به نقل مسلّم نزد همۀ فرق، تواتر دارد، جملۀ «ایها الناس» یا «معاشر الناس» را فرموده است و پیامبر معصوم الهی با علم بیکران الهی، ممکن نیست «همۀ مردم» را خطاب قرار دهد، حال آنکه قرار باشد این بیان فقط در میان عده ای بماند...

دیگر آنکه در نقل منابع خاصه، یکی از دستورهای پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در ضمن این خطبه آنست که هر کس باید این خطبه را به دیگری برساند و هر پدری به فرزندش ...

از دیگر شواهد این اجتماع عظیم، مأمورینی بودند که در میان جمعیت مأمور بودند تا کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) را تکرار کنند تا پیام آن حضرت به سایر حضّار برسد که نشان می دهد دایره ی آن جمعیت چقدر زیاد بوده ... همچنین نقل فرق مختلف درباره امر پیامبر (صلی الله علیه و آله) به اینکه جماعت همراه قدری توقف کنند تا کسانیکه عقب تر هستند برسند و فرمان به کسانیکه جلوتر رفته اند به بازگشت که این نیز از شواهد کثرت آن جمعیت می باشد...

لذا در رسیدن این خبر و آشکار شدن این حقیقت برای انسانهای عاقل از صدر اسلام تا کنون هیچ شبهه ای مطرح نیست، و البته از همان روز صدور این بیان از سوی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در میان حضّار، افراد بسیاری بوده اند که در صدد طاعت این فرمایش نبوده اند و حتی منافقانه بیعت کرده اند تا برسد به روزگار از دنیا رفتن پیامبر و فاجعه ی بزرگ امت در مسئله ی خلافت تا برسد به روزگاران بعد و ظلمهای بسیار...  

به هر تقدیر با اینکه تسلیم و طاعت در باره این بیان پیامبر (صلی الله علیه و آله) در میان مسلمین، از همان روز صدور تا امروز، کم بوده و فقط یک فرقه به آن پایبند مانده است، اما از جهت نقل، همه فرق آنرا نقل کرده اند، و هر مسلمانی باید در قبال آن، راه طاعت و تسلیم را در پیش گیرد، قبل از آنکه فکر کند آیا به سایرین رسیده یا نه.

تمام اینها گذشته از نورانیّت متن این خطبه و نشانه ها و برهانهای الهی در این خطبه است ...

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۱
امیر طهرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی