مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

استقبال از غدیر

چهارشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۵۹ ب.ظ

السلام علیک یا امیرالمؤمنین


حدیث غدیر اینجا


ولادت حضرت امام علی بن محمد الهادی (صلوات الله علیه)


عید قربان و تسلیم حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۵۹
امیر طهرانی

دو نکته از قبل

چهارشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۴۸ ب.ظ

یکم) قبلا به مناسبت بحثی درباره مجالس اهل معرفت در نه ربیع، تذکری درباره مسئله «فحش» و الفاظ رکیک عرض شد. آنجا حرمت بکار بردن فحش من القول را گفتیم و تفاوت فحش با سب را اشاره کردیم.

اما جدا از بحث فوق، در موردی دیگر در سایت آیت ا... حاج شیخ حسین وحید خراسانی دیدم که درباره الفاظ رکیک یک استثنا مطرح شده که مقلدین ایشان می توانند از سایت ایشان ببینند. واضح است که این استثنا هم زمانی جایز است که از جهات دیگر مانند تهمت یا توهین به مؤمن یا مؤمنه حرام نباشد.


دوم) قبلا مسئله درباره موسیقی اشاره کردم و حرمت استماع موسیقی های لهوی... بیان شد.

اینجا

درباره انواع غیرلهوی هم چون متن منهاج آیت ا... وحید ساکت بود و به جهت اینکه فقیه دیگری بوده که جمیع اقسام موسیقی را حرام می دانسته لذا بیان کردیم که دست کم، بهتر است ترک شود.(احتیاط مستحب)

بعد سایت دفتر ایشان را دیدم که درباره اقسام غیرلهوی، ظاهرا قائلند بنا بر احتیاط واجب باید ترک شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۴۸
امیر طهرانی

شهادت حضرت مسلم

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳ ق.ظ

عرفه

شهادت حضرت مسلم بن عقیل

صلی الله علیک یا اباعبد الله

صلی الله علیک یا اباعبد الله

صلی الله علیک یا اباعبد الله


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۳
امیر طهرانی

شهادت حضرت امام باقر العلوم (علیه السلام)

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵ ق.ظ

السلام علیک یا مولانا الامام

اباجعفر محمد بن علی الباقر

لعن الله ظالمیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۲۵
امیر طهرانی

سالروز شهادت حضرت امام جواد سلام الله علیه

شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳ ق.ظ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۲۳
امیر طهرانی

اقای منصور هاشمی خراسانی

جمعه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳ ق.ظ


اوراقی در بعضی مساجد و... منتشر شده درباره دعوت شخصی بنام «منصور هاشمی خراسانی» و ظاهرا مردمان مختلف را دعوت نموده به پیوستن به ایشان برای تربیت و ارشاد و ... جهت حمایت از حضرت بقیه الله امام مهدی علیه السلام... این گروه شناخته شده نیستند که بخواهیم اظهار نظر نمائیم، اما آنچه از ظاهر متن این نوشته بدست می آید:

دو نکته خوب و جالب در این دعوت:

از نکات خوب و مفیدی که در آن آمده ترک ادّعاهای انحرافی فرقه های ضد اسلام درباره مهدویّت است که از این جهت نشان می دهد جنبه سالمی در این دعوت هست.

همچنین دربارۀ رابطه شخص مذکور با جریان های ظلم و حکومتها مطالب جالبی آمده که از جهتی موافق با نظر علمای مذهب دربارۀ قیام در دوران غیبت نیز هست، علمایی چون آیات اعلام میرزای اصفهانی، بروجردی، خوئی، صاحب مکیال، خونساری و ... بسیار بوده و هستند... گرچه از سوی رسانه ها، معمولا نظر واقعی شان منتشر نمی شود، در حالیکه متن فقهی آنها موجود است. به هر حال از جهت تکلیف عملی، غیر از مقام عقیده- رفتارهای که بر هم زننده نظم عمومی و موجب هرج و مرج و ... باشد نیز مورد اشکال است... اما اینجا، موضوع بحث چیز دیگریست.

دو مورد از اشکالات این دعوت؛

کلماتی به ظاهر خوب حاکی از نوعی تواضع و صداقت در این دعوتنامه آمده، مثلاً ادعا شده از طالبین هیچ پول یا ... توقع نداریم و... . این مطالب گرچه ظاهرا خوب باشد امّا اگر تواضع واقعی در میان است، این اشکال باقیست که بدون برهان یا دلیل یا نشانه ای و بدون هیچ چیزی ادعا شده ایشان جناب منصور هاشمی- «اعلم علمای امّت» هستند!

اشکال دیگر آنکه با اینکه ادعا شده سعی دارند برای گام برداشتن برای یاری و خدمت به حضرت بقیه الله سلام الله علیه-، (که البته تا اینجا ظاهرش خوب است) اما در کنار این مطلب، ادعا شده به هیچ مذهب خاصی تعهد ندارد!

که واضح است بر کسیکه مختصر آشنایی با منابع اسلامی و مذاهب داشته باشد، مراد از فرقۀ ناجیه در میان فرقه های متعدد چه هست و اینکه سخن گفتن از یاری از حضرت بقیه الله علیه السلام و عجل الله له الفرج- ، بدون تعهد به مذهب حقه و پذیرش امامت و ولایت خاصّه آباء طاهرینش علیهم السلام- ، بدون این لوازم مذهب حقه، ادعایی باطل است. لذا متعهد نبودن به مذهب شیعه، با سایر ادعاهای شخص مذکور در تعارض است. حدیث پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در منابع متعدد اسلامی که فرموده اند - قریب به معنی- امّت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد که در میان آنها فقط یک فرقه، اهل نجات هستند، را عجیب است کسیکه ادعای اعلمیّت در امّت اسلام دارد آنرا نشنیده باشد...

---

به هر حال مطالب فوق را کنار می گذاریم و به طرح چند سؤال از جناب منصور هاشمی اکتفا می کنیم.

در متن دعوت گروه شما، مکرّر دیده شده خود را «اعلم علمای امت» شمرده اید. ما اینجا چند سؤال از معارف توحیدی ائمّه دین (علیهم الصلاه و السلام) مطرح می کنیم که شما جواب ارائه کنید.

می دانیم غاصبین خلافت در زمان هر یک از دوازده امام معصوم (علیهم السلام) ، بخاطر کینه و عداوت و حسادتی که نسبت به مقام خدادادی خاص معصومین (علیهم السلام) داشتند و...، بسیار می کوشیدند تا بنوعی شخصیت و جلوه گری این انوار مقدس را خدشه دار نمایند.

در زمان ظالمین نخست و غاصبین حق عترت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و زمان بنی امیّه (لعنهم الله تعالی) ، این عداوت و کینه توزی، جلوه های فیزیکی زیادی نیز داشت در حمله ظاهری به این ذوات مقدسه و کشتن و قتل و اسارت و... . اما در بعضی زمانها از جمله بعضی ظالمین بنی العباس، این عداوت، گاهی جلوه سیاسی هم گرفته یعنی بعضاً با تظاهر به دوستی و لبخند ظاهری، اما در خفا قتل و اسارت و ...

از جمله اقدام مأمون عباسی (علیه اللعنه) علیه مقام حضرت امام رضا سلام الله علیه- بود. وی برپایه عداوتش با حضرت امام رضا -علیه السلام- و برای خاموش کردن نور هدایت آن حضرت، می کوشید از جمله دانشوران علوم فکری از ادیان و مذاهب مختلف و فلاسفه را از بلاد مختلف گردآوری نمود و مجلسی فراهم کرد و امید داشت این جمعیت زیاد از دنشوران کهنه کار، بتوانند  - ولو در یک مورد- شخصیت علمی امام را بشکنند.

حضرت امام رضا سلام الله علیه به مجلس آمده و پاسخ یک یک دانشوران مذاهب و ملل مختلف را با برهان روشن بیان فرمود و با هر کدام از کتب آئین خودش هم احتجاج فرمود. عظمت علم خدادادی آن ذات مقدس چنان درخشید که یکایک دانشوران ملل و مذاهب مختلف، در مقابل عظمت علمی آن امام، سر تعظیم فرود آوردند و همه تسلیم شدند و بعضی از آنها در همان مجلس به مذهب تشیع گرویدند و به حضرت امام رضا (علیه السلام) ایمان آوردند...

از جمله دانشور کهنه کار و مشهور در مباحث فلسفی و فکری و کلامی، «عمران صابی» بود که سعی کرد سؤالات پیچیده ای در بحث خداشناسی مطرح نماید و حضرت امام رضا (سلام الله علیه) بار دیگر جلوه ای از علم الهی مقام امامت را نشان داد، و پاسخهای بسیار عمیق و نورانی ارائه فرمود تا جائی که عمران تسلیم و به آن حضرت ایمان آورد.... اینجا محلّ تفصیل ماجرا نیست. در این مناظره وقتی حضرت امام رضا -علیه السلام- به عمران جواب می فرمود، جمله ای هست که قابل چند برداشت است. کسانیکه ذهنشان آلوده به خرافات ملاصدرا و افکار بستۀ فلسفی باشد، ممکن است از آن جمله سوء برداشت بنمایند.

شما که ادعای اعلمیت دارید بگوئید:

1)      آن جمله کدام است؟

2)      افرادی که ذهنشان آلوده به انحرافات و تفکرات بسته و خرافات فلسفۀ صدرایی است از این جمله چه سوء برداشتی ممکن است داشته باشند؟

3)      بیان صحیح دربارۀ آن جمله که موافق با معارف حقه قرآن و عترت پیامبر (صلی الله علیه و آله) می باشد یعنی موافق با سایر روایات می باشد-، چی هست؟

با تشکر.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۵۳
امیر طهرانی

حضرت امام رضا علیه السلام

دوشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۴۳ ب.ظ


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۴۳
امیر طهرانی