مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

نقدی بر «وحدت» به معنی غلط

شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۱۷ ب.ظ

چند تذکّر کوتاه در ردّ برخی تفاسیر از «وحدت»؛

مقدّمه1) بحث کاملتر و مستند تر قبلاً در پاسخ به تسنّن و وهّابیّت بیان شده و در مقالات نقد برخی تفاسیر نیز آمد و اینجا صرفاً چند تذکّر بسیار کوتاه می آورم.

مقدّمه2) انتقاد از مقولۀ «وحدت در اندیشۀ برخی مقامات نظامِ ایران»، جهتِ نظری و علمی دارد و از جهتِ عملی به معنی بر هم زدن نظم عمومی نیست و اهل مذاهبِ مختلف باید در رفتارِ عملی، نظم عمومی را رعایت کنند و تابعِ وظیفۀ دینی باشند و به حقوق احترام بگذارند.

آیۀ نخست: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ ما یَکُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلّا هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنى‏ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْثَرَ إِلّا هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما کانُوا ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ (7) أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ نُهُوا عَنِ النَّجْوى‏ ثُمَّ یَعُودُونَ لِما نُهُوا عَنْهُ وَ یَتَناجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِیَةِ الرَّسُولِ وَ إِذا جاؤُکَ حَیَّوْکَ بِما لَمْ یُحَیِّکَ بِهِ اللَّهُ وَ یَقُولُونَ فی‏ أَنْفُسِهِمْ لَوْ لا یُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِما نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ یَصْلَوْنَها فَبِئْسَ الْمَصیرُ» (8مجادله).

آیات فوق با تذکّر به خداوند سبحانه و غیریّتِ او با خلق و لزوم مراقبتِ مخلوقات از این جهت که در معرض نظارت و حساب خدا هستند، هشداری هم دارد بر کسانیکه در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مواجهه با آن ذات مقدّس (صلی الله علیه و آله) ادب ورزیِ لازم را نداشتند و شأن الهی آن حضرت را رعایت نمی کردند...

در اینجا استفاده این است که از جهتِ در معرض نظارت خدا بودن، چه سه نفر، چه چهار نفر یا چند میلیون نفر، حساب از دست خدا خارج نمی شود و «لا تزر وازرۀ وزر اخری».

حضرت صدّیقۀ کبری (سلام الله علیها) در شکایت از رفتارِ امّت بعد از شهادت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و نقض پیمان غدیر و دشمنیِ غاصبین خلافت با اهل البیت (علیهم السلام) این آیه را تلاوت فرمود «... إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمیعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ حَمیدٌ» (8 ابراهیم علیه السلام). اگر شما و همه ی مردم روی زمین، همگی با هم کافر شوید، خدا بی نیاز است و هیچ ضرری به خدا نمی رسد...

همه با هم در جهنّم وحدت داشته باشید، هیچ مشکلی برای خدا و اولیاء خدا درست نخواهد شد.

آیۀ دوم: بروز تفرقه هنگام ظهور «عِلم ِ الهی»؛

«وَ ما تَفَرَّقُوا إِلّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ ...» (14شورى)

«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِآیاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَریعُ الْحِسابِ» (19آل عمران)

«کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فیهِ إِلّا الَّذینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ یَهْدی مَنْ یَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ» (213بقره)

طبق آیات قرآن، امّتها تا پیش از فرستادن پیامبران الهی از سوی خداوند، «وحدت» داشته اند.

اوصاف امّتها قبل از بعث رسولان از سوی خداوند - چه قبل از دعوت پیامبران پیشین چه قبل از دعوت پیامبر خاتم (علی نبینا و آله و علیهم السلام)- در قرآن و نقل مسلّم نزد همه آمده که امّتها با فاصله گرفتن از پیامبر قبلی و در دوران «فَترَت» (یعنی فاصله های زمانی چند صد ساله بین پیامبران که هنوز پیامبر بعدی نیامده بود) دچار چه خرافات و وحشی گری ها و بت پرستی ها و عادات و رسوم غلطی بودند.

خداوند در آیات قرآن فرموده قبل از آنکه خداوند نعمت ارسال پیامبر الهی را بر امّتها نعمت دهد، مردمانِ امّتها «وحدت» داشتند به این معنی که: «یکپارچه وحشی بودند» یعنی در وحشی گری، خرافات پرستی، همه ی مردمان با هم متّحد بودند.(غیر از عدّه ای بسیار قلیل مانند پدران پیامبران و...)

سپس آیه قرآن می فرماید زمانی این وحدت به هم خورد و در میان مردمان «تفرقه» پیدا شد که «عِلمِ الهی» در میان شان پیدا شد یا «آیات و بیّنات و نشانه های آشکار الهی» در میان آنها پیدا شد یعنی زمانی که خداوند یک پیامبر جدید فرستاد.

و اگر خدا آنها را رها می کرد و پیامبری هدایتگر نمی فرستاد، آنها در بت پرستی و وحشی گری، همچنان به اتّحاد خودشان ادامه می دادند.

از نظر قرآن، ظهورِ علمِ الهی به سبب پیامبر الهی در میان مردمان، باعثِ بر هم خوردن اتّحادِ باطل میان امّتها شده است. تا قبل از آمدن نبیّ الهی، بر گِرد بتها و عادات وحشیانه، متّحد بودند. پیامبر الهی که آمد و حقیقت روشن شد، تفرقه ایجاد شد و مردم در قبالِ هدایتِ الهی، دو گروه شدند: عدّه ای ایستادگی و انکار کردند و عدّه ای حق را پذیرفته و تبعیّت کردند.

پس سببِ پیدایش تفرقه در میان مردمان جاهلیّت، آمدنِ هدایتِ پیامبرِ الهی بوده است.

و در فراز و فرودهای دورانِ حیاتِ دنیویِ پیامبران الهی و امتحانهای الهی، گاهی تعداد مؤمنین و کافرین تفاوت می کرده و معمولاً اهل ایمان در اقلّیّت بوده اند. بخصوص در امتحانهای اصلی مثل امتحان بعد از شهادت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) که اکثر امّت از هدایت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) روی گردان شدند و خلیفه ای که خدا و رسول تعیین فرموده بود را منکر شده به دنبال غاصبین و ظالمین رفتند...

پس باید مراد از «تفرقه» و «وحدتِ» صحیح به بیانی که در هدایتِ صاحبان معصومِ دین آمده روشن باشد که «چه تفرقه ای» بد است و «وحدت بر گِردِ چه حقیقتی» صحیح است.

آیۀ سوم: « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا...» (103 آل عمران)

آیات قرآن برای «بازی سیاسی» نازل نشده است.

آیات قرآن برای «مسابقۀ نَفَس گرفتن» نازل نشده است که ببینیم هر فرد می تواند چند آیه را به یک نَفَس بخواند بعد بقیه فریاد «الله الله» سر دهند!

خداوندِ حکیم که قرآن را لغو نفرستاده، و پیامبری که این قرآن، معجزه و آیتِ حقّانیّتِ اوست (صلی الله علیه و آله)، هدایت را فقط و فقط در گرو تمسّک به هر دوی قرآن و عترت (علیهم السلام) دانسته.

بسیاری از آیات قرآن، زمینه دارد که موردِ استفاده از سوی هر دو طرف دعوا باشد. یک طرف می گوید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرّقوا...» ، یعنی تو باید حرفت را رها کنی و بیایی حرف مرا گوش دهی. طرف دیگر هم می گوید « و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرّقوا...» یعنی تو باید حرفت را رها کنی و از من تبعیت کنی.

قرآنِ خالی ممکن است ابزار بازی بر روی نیزه در مقابل حجّت معصوم الهی قرار گیرد چنانکه در زمان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) رخ داد.

امّا شیعه می گوید این قرآن، یک آورنده و منزلگاه دارد، او حق دارد آیات قرآن را به طرف خودش بخواند. چنانکه در حدیث متواتر ثقلین نیز آمده.

در احادیث فرموده اند «حبل الله المتین» امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب (سلام الله علیه) است. دوازده امام معصوم، حبل الله المتین هستند.

حضرت صدّیقه کبری (سلام الله علیها) در خطبۀ عظیم و جانسوزشان فرمودند خداوند «امامتِ ما» یعنی امامت دوازده امام معصوم پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) را «سببِ امان از تفرقه» قرار داده و در جای دیگر فرمودند مَثَل امام، مَثَل کعبه است، مردم باید بسوی او بروند نه او به سوی مردم.

غیر از فرقۀ ناجیه، سایر امّت نرفتند و فرمان قرآن و پیامبر (صلی الله علیه و آله) را عملاً تکذیب کردند، هزار و اندی سال است که خسارت دنیا و آخرت دیده اند و لعذاب الآخرۀ اکبر.

چهارم: آیات نابرابری بعضی مخلوقات از نظر قرآن؛

«قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبیثُ وَ الطَّیِّبُ ...» (100مائده)

«خبیثِ پلید»، با «پاک و نیک» با هم برابر نیستند.

«لا یَسْتَوی أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُونَ» (20حشر)

اصحاب دوزخ با اصحاب بهشت برابر نیستند، اهل بهشت هستند که رستگارند...

«وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى‏ وَ الْبَصیرُ (19) وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ (20) وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ (21) وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشاءُ ...» (22فاطر)

کور و بینا با هم برابر نیستند [مهمتر از بینایی دنیوی و بدنی، بینایی قلبی و روحی است].

تاریکی ها با نور برابر نیست. سایه با گرما برابر نیستند.

زنده ها و مرده ها با  هم برابر نیستند، خداوند هر کس را بخواهد می شنواند...

آیه پنجم: سرنوشتِ جماعت و اجتماعِ بر غیرحق و وحدت بدونِ محورِ الهی ؛

«...أَمْ یَقُولُونَ نَحْنُ جَمیعٌ مُنْتَصِرٌ (44) سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَ یُوَلُّونَ الدُّبُرَ (45) بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَ السَّاعَةُ أَدْهى‏ وَ أَمَرُّ (46) إِنَّ الْمُجْرِمینَ فی‏ ضَلالٍ وَ سُعُرٍ (47) یَوْمَ یُسْحَبُونَ فِی النَّارِ عَلى‏ وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ ...» (48قمر)

...یا آنکه می گویند ما با هم جمع هستیم، مورد نصرت و یاری خواهیم بود... (انتقام)

به زودی جمعِ آنها پراکنده خواهد شد و پشت به فرار می کنند.

بلکه وعده گاه با آنها در برپایی ساعت (قیامت) خواهد بود و هنگامه ی ساعت، شدیدتر و تلخ تر خواهد بود. همانا مجرمین در گمراهی و عذاب هستند.

روزی که بر روی صورتهاشان در آتش کشیده خواهند شد

[ و به آنها گفته می شود: ] برخورد با عذاب سقر را بچشید...

اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

فرازی از دعای ندبه:

این جامع الکلمۀ علی التقوی؟...

کجاست جمع کنندۀ ی کلمه بر تقوا ؟...

عجّل الله تعالی فرجه الشریف

 

بعضی مطالب مرتبط:

پاسخ به شبهه رابطه پیامبر و اهل البیت (علیه و علیهم الصلاه و السلام) با غاصبین خلافت:

اینجا

نیازمند بودن ما انسانها به هدایت عترت معصومین (علیهم السلام) و نقد و رد ادعای کفایت قرآن: اینجا

 

روابط دوستی:

اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۱۸:۱۷
امیر طهرانی

17 ام ربیع الاول

پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۸ ب.ظ

سالروز ولادت خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله

و حضرت امام جعفر بن محمد الصادق سلام الله علیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۸ ، ۱۳:۳۸
امیر طهرانی

روز نهم ربیع الاول

چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱ ب.ظ

مجالس سرور

سالمرگ یکی از چهار بدترین مخلوق خدا

 

 

 «ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخره»

(57 احزاب)

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : «فاطمه بضعه منی یوذینی ما آذاها»

قالت سیدۀ النساء (سلام الله علیها) : «... و الله لقد آذیتمانی...»

قال سید الشهداء الحسین بن علی (سلام الله علیهما) : «... قتلنی فلان و فلان ...»

 

 

 

خبری نقل شده که گویا ذرت های فاسد پخش شده،

لذا امسال احتیاطا از مصرف پف فیل خودداری شود ،

صدق یا کذب خبر را در جریان نیستم

 

 

 

 

 

در هشتم شوال 260 ه .ق

و از لحظه ی شهادت حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)

 آغاز امامت آقا و رهبر مؤمنین

حضرت بقیه الله الحجه بن الحسن المهدی

(صلوات الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف)

بوده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۸ ، ۲۳:۲۱
امیر طهرانی

آستانه شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴ ق.ظ

 

 

السلام علیک یا اول المظلومین و اصبر الصابرین

امام المتقین یعسوب الدین قائد الغر المحجلین سید الوصیین

اباالحسن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب

لعن الله ظالمیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۸ ، ۱۰:۰۴
امیر طهرانی

مراتب گناهان

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۴۹ ق.ظ

السلام علیک یا صاحب العصر و الزمان

ای کهفیان مرا چو سگی تا حرم برید

امشب حسین حسین نگویم هار می شوم

مراتب گناهان؛

از نظر قرآن و احادیث عترت (علیهم الصلاه و السلام)، معاصی و گناهان در یک رتبه نیستند.

گناه معاداۀ و دشمنی با اولیاء دین (علیهم الصلاه و السلام) از گناهان بعد بدتر است و بنص متواتر نابخشودنی و موجب خلود در عذاب الیم چنانکه درباره قتلۀ ائمّۀ دین داریم. مگر چند موردی که قبل از دست دادن فرصت مانند حضرت حر(علیه السلام) موفق به توبه شدند و از زمرۀ ظالمین خارج شدند.

باز از میان سایر گناهان، گناه بدعت گذاشتن در دین و نسبت دادن کذب به خدا و رسول (صلی الله علیه و آله) و فتوا دادن بدون علم، بعضاً پائین تر از مورد قبل ولی بدتر از مورد بعد می باشد.

در رتبه های بعد، معاصی رفتاری از قبیل گناهان زبانی و جوارحی می باشد که باز در میان اینها هم مراتب متفاوت و بعضی شدیدتر از بعضی دیگر است.

البته در احادیث هشدار فرموده اند که فرد حق ندارد هیچ گناهی را کوچک بشمارد حتّی گناهان ساده ی رفتاری و زبانی را، و خود همین کار (یعنی سبک و کوچک شمردن معاصی) را گناه شدیدی شمرده اند.

امّا در عین حال چنانکه ذکر شد مراتبِ معاصی نزد خداوند یکسان نیست.

کسیکه از نعمت حبّ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بهره مند است و لو خدای ناکرده خطاکار باشد، نباید خودش را در صف ظالمین و دشمنان عترت  بشمارد، بلکه باید سعی در اصلاح برنامه اش نماید.

و نستجیر بالله تعالی و صلی الله علی سیدنا محمد و آله المعصومین.

(آیات و روایات موجود است)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۸ ، ۰۹:۴۹
امیر طهرانی

شیعه شناسی

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۴۴ ق.ظ

«شیعه شناسی»

افراد مختلفی از لفظ «شیعه» استفاده می کنند. امّا باید روشن شود مراد «شیعه ی چه کسی» است؟

حضرت سیّدالشهداء (علیه السلام) روز عاشورا خطاب به لشکر کفر چنین فرمود: ای شیعیان آل ابی سفیان... (لع)

ولی اگر مراد از شیعه، شیعۀ امیرالمؤمنین علی (علیه الصلاه و السلام) است، او حق دارد بگوید چگونه است و شیعه کیست. اگر از نام شیعه بهره گرفته شود ولی در واقع از خود تبعیّت کنیم، شیعۀ خود هستیم نه شیعۀ ائمّه طاهرین (علیهم الصلاه و السلام).

مراتبی از شیعه بودن برای حضرات چهارده معصوم (علیهم الصلاه و السلام)، فوق آنست که امثال نگارنده از آن دم بزنیم. «انّ من شیعته لابراهیم...» (83 صافات)

امّا در حدّی که تذکّری باشد و جلوی انحراف گرفته شود اینجا به چند روایت اکتفا می شود و بحث در احادیث بیش از اینهاست؛

  • حدیث یکم از حضرت امام رضا (علیه الصلاه و السلام)؛

الصدوق بسنده عن الحسین بن خالد عن أبی الحسن الرضا [علیه الصلاه و السلام] قال:

«شیعتنا المسلمون لأمرنا الآخذون بقولنا المخالفون لأعدائنا

فمن لم یکن کذلک فلیس منّا»

صفات‏ الشیعة، ص3، شیخ صدوق، انتشارات اعلمى‏

از حضرت امام رضا صلوات الله و سلامه علیه - :

شیعیان ما، تسلیم برای امر ما هستند، گیرندۀ سخنِ ما هستند، مخالف دشمنان ما هستند.

پس هر کس اینچنین نبود از ما نیست.

بعضی استفاده ها:

  • (تسلیم برای امر ما) شیعۀ امیرالمؤمنین علی و ائمّه معصومین علیهم السلام-، مطیع محض درباره اوامر و نواهی معصومین علیهم السلام- است. قیام، چشم. قعود، چشم.

پس شیعه اوّلاً چهارده معصوم علیهم السلام- را «مفترض الطاعه» می شناسد و معتقد است و در بند این و آن نیست.

سپس درباره احکام عملی، کسیکه فقیه نیست و در شرائط فعلی خود با اوامر و نواهی ایشان مواجه نیست، از فقیه شیعه ای که مجموعۀ احادیث اهل بیت عصمت علیهم السلام را بررسی کرده و شرائط خاصّی را دارا باشد، تقلید می کند...

  • (الآخذون بقولنا) شیعه در هر چیز، سخن چهارده معصوم علیهم الصلاه و السلام- را می گیرد و حق می داند، و دنبال دیگران نمی رود. دنبال خرافات مثنوی مولوی نمی رود. دنبال خیالات فلسفه ی ملاصدرا نمی رود. دنبال فلان و فلان نمی رود. اگر هم از صحبت عالِمی استفاده می کند، عالمی است که با احادیث اهل البیت (علیهم السلام) آشناست نه دکّانهای کاذب.
  • (المخالفون لاعدائنا) شیعه، مخالف دشمنان عترت پیامبر صلی الله علیه و آله است. با دشمن امیرالمؤمنین دوستی نمی کند، از همۀ دشمنان اهل البیت بیزار است. کسیکه در عقیده با دشمن اهل البیت دوستی یا وحدت دارد، شیعه نیست. شیعه دنبال عرفانهای دروغین دشمنان مذهب امام حسین (سلام الله علیه)، مانند عرفان مولوی و ابن عربی (لع) نمی رود.

البته در مقام ابراز و اظهار برائت باید تکلیف را مراعات نمود.

 

  • حدیث دوم در اوصاف شیعه از حضرت امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب (سلام الله علیه):

...وَ اخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ یَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِینَا أُولَئِکَ مِنَّا وَ إِلَیْنَا...

بحارالأنوار، 44 ، 287 ؛ عن الخصال 2، ص634 .

از اوصاف شیعه یاری اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله)، خوش حالی در خوش حالی ایشان، اندوه و حزن در حزن ایشان (علیهم السلام) است... .

 

  • حدیث سوم از حضرت امام صادق (سلام الله علیه)؛

...ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) : رَحِمَ اللَّهُ شِیعَتَنَا، شِیعَتُنَا وَ اللَّهِ الْمُؤْمِنُونَ فَقَدْ وَ اللَّهِ شَرِکُونَا فِی الْمُصِیبَةِ بِطُولِ الْحُزْنِ وَ الْحَسْرَةِ...

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ للصدوق، ص 217 .

حضرت امام صادق (سلام الله علیه): خداوند شیعیان ما را رحمت کند، قسم به الله که شیعیان ما همان «مؤمنون» هستند، قسم به الله که آنها در مصیبت با ما شراکت کرده اند با حزن و اندوهِ طولانی و حسرت.

 

  • حدیث چهارم از حضرت امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) در نامه به پدر شیخ صدوق:

امر شیعیان به «صبر» و «انتظار فرج» خصوصاً در طول دوران غیبت فرزندِ آن حضرت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؛

... وَ عَلَیْکَ بِالصَّبْرِ وَ انْتِظَارِ الْفَرَجِ ...

...فَاصْبِرْ یَا شَیْخِی یَا أَبَا الْحَسَنِ عَلَى أَمْرِ جَمِیعِ شِیعَتِی بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ وَ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى جَمِیعِ شِیعَتِنَا وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه.

 بحارالأنوار، ج50، ص317 .

 

  • آخرین روایت در این نوشتار کوتاه: نمونه ای از رفتار یکی از راویان جلیل القدر حدیث و فقیه از خواصّ اصحاب حضرات امام باقر و امام صادق (سلام الله علیهما) جناب محمّد بن مسلم ثقفی؛

... عن زرارة قال شهد أبو کریبة الأزدی و محمد بن مسلم الثقفی عند شریک بشهادة و هو قاض فنظر فی وجههما ملیا ثم قال جعفریان فاطمیان فبکیا فقال لهما ما یبکیکما فقالا له نسبتنا إلى أقوام لا یرضون بأمثالنا أن نکون من إخوانهم لما یرون من سخیف ورعنا و نسبتنا إلى رجل لا یرضى بأمثالنا أن نکون من شیعته فإن تفضل و قبلنا فله المن علینا و الفضل قدیما ...

الاختصاص، ص 202 .

...زراره نقل نمود که محمّد بن مسبلم ثقفی همراه با رفیقش در دادگاه برای شهادت دادن در امری حاضر شدند. قاضی دادگاه (که از عمّال آن حکومت ظلم بود) «شریک» نام داشت. وقتی در چهرۀ محمّد بن مسلم و همراهش نگاه کرد گفت: «جعفریّان، فاطمیّان» یعنی این دو نفر، از شیعیان منسوب به حضرت امام صادق و منسوب به حضرت فاطمۀ زهرا (سلام الله علیهما) می باشند.

همین که قاضیِ ظالم این کلام را گفت، حضّار دیدند محمّد بن مسلم و رفیقش گریستند.

شخصیّتی فقیه و از اشراف، در چنین موضع حسّاسی در مقابل همه گریان شده بود.

قاضی از آنها پرسید چه چیز شما را می گریاند؟

جواب محمّد بن مسلم و رفیقش چنین بود که چون ما را به کسانی نسبت دادی که لیاقت آنها را نداریم که از شیعیانشان باشیم، پس اگر مولایمان حضرت امام صادق (علیه السلام) تفضّل فرماید و ما را قبول کند، او بر ما منّت گذاشته...

و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد و آله الطاهرین.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۸ ، ۰۹:۴۴
امیر طهرانی

مسئله شرعی - حرمت اسامی

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۴۲ ق.ظ

پرسش: آیا نوشتۀ اسامی که مانند اسامی حضرات معصومین (علیهم الصلاه و السلام) می باشد بر روی کاغذ، اگر بصورت عَلَم برای افراد بشر بکار رفته باشد و مراد از آنها معصومین نباشد، مانند «علی»، «محمدحسن»، «حسین» و... که نام افراد عادی باشد،

آیا حفظ احترام این اسمها نیز لازم است؟ (از جهت روی زمین افتادن و...)

پاسخ مراجع عظام: خیر، حکمِ اسامی حضرات معصومین (علیهم الصلاۀ و السلام) را ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۸ ، ۰۹:۴۲
امیر طهرانی

سایتهای خبری شیعی و زائرین ماه صفر

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۴۰ ق.ظ

قدر دانی آیت ا... وحید خراسانی - دام ظله -

از مهمان داری محبین امیرالمؤمنین (علیه السلام) در عراق

از زائرین اربعین از کشورهای مختلف

 

 

زائرین مشهد رضوی (علی مشرفها السلام) در پایان ماه صفر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۸ ، ۰۹:۴۰
امیر طهرانی

پایان صفر و مناسبتها

چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۲۴ ب.ظ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۸ ، ۱۹:۲۴
امیر طهرانی