مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

۳ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

 

 

 السلام علی مولانا الامام ابی عبد الله الحسین

 السلام علی مولانا الامام ابی الحسن علی بن الحسین

 السلام علی سیدنا ابی الفضل العباس

 السلام علی سیدنا علی الاکبر

 

---

گویا نوشته هایی درباره حجاب مطرح شده که به بهانه آن و در پشت بعضی از آنها رنگی از عقاید باطل مخفی شده.

گرچه دعوت به حجاب اسلامی بطور سالم، ارزشمند است ولی نباید به بهانه حجاب، عقاید را تخریب نمود. اینجا فقط به پاسخی کوتاه به چند مورد اکتفا می کنم ...؛

1- حجاب کامل با برقع و پوشیه صورت برای زنان در قوانین چه کشورهایی مانعی ندارد؟

ایران و عراق و...

در یک سایت خبری اروپایی دیدم داشتن حجاب کامل همراه برقع و نقاب صورت برای زن در بعضی کشورها چنین است:

ممنوع کرده اند: فرانسه، اتریش، هلند، بلژیک، آلمان، بریتانیا، بلغارستان، ایتالیا، سوئیس، بعضی از اسکاندیناوی... ( که در این کشورها برقع ممنوع است و ظاهرا سایر حجاب جایز است)

قسمتهایی از چین و...

در بعضی از آفریقا مانند چاد، کامرون، گابون، کنگو و...

 

حجاب کامل و پوشیه صورت زن در این کشورها ممنوع نیست:

اسپانیا، پرتغال، یونان، کانادا، آمریکا

در استرالیا منع قانونی ندارد ولی مخالفینی دارد...

و...

(قسمتی از این حجاب واجب است و پوشیه صورت، مستحب است)

 

2) حجاب در اسلام واجب است، اما آیا هر زن با حجابی اهل سعادت است؟

پاسخ: خیر، مثل نقیضش بسیار بوده و هستند... و روایات در منابع مختلف بسیار است...

 

3) همچنانکه ضمن طرح مسئله ی ارزشمندِ حجاب، شبهه را مخفی نموده اند، ما نیز ضمن طرح مسئله شرعی، شبهه را جواب می دهیم؛

آیا بانوان موقع نماز می توانند زیرِ چادرِ شخصِ دیگری حجاب بگیرند، یا هر فرد باید خودش حجاب داشته باشد؟ پاسخ مراجع: هر فرد باید خودش حجاب داشته باشد... و نمی تواند زیر چادر دیگران مخفی شود (چند نفر زیر یک چادر، برای نماز غلط است).

---  ---   ---

مطالب فوق برای حجاب بانوان ...؛

اما گویا مطلب دیگری نیز منتشر شده که ربطی به حجاب بانوان ندارد که به پاسخ اشاره ای کوتاه می شود:

 

آیا بجز نگاه خداوند، محتاج به نگاه اشخاص دیگری نیز هستیم؟

پاسخ: آری، آیه قرآن می فرماید:

وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (105توبه)

یعنی: عمل کنید که عمل شما را چند نفر می بینند؛

یکم: خالق بی همتا.

دوم: پیامبر اسلام. (صلی الله علیه و آله)

سوم: مؤمنین.

جهت عقلی: به اعتراف هر عاقلی که عناد نداشته باشد، مصداق اتمّ و اکمل مؤمنین، عترت پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند که اصل و معدن ایمان هستند. (عین الله الناظره)

جهت نقلی: در منابع خاصّه روایاتی هست که هر دوشنبه و پنجشنبه اعمال انسانها محضر امام معصوم هر زمان عرضه می شود و آیه فوق در این باره است...

سورۀ بروج را هدیه به حضرت بقیه الله (علیه السلام) تلاوت کنیم؛

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمن الرَّحیم (1)‏ - وَ السَّماء ذاتِ الْبُرُوجِ (1) وَ الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ (2) وَ شاهِد وَ مَشْهُود (3) قُتل أَصْحابُ الْأُخْدُودِ (4) النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ (5) إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ (6) وَ هُمْ عَلى‏ ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنینَ شُهُودٌ (7) وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزیزِ الْحَمیدِ (8) الَّذی لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ (9)إِنَّ الَّذینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ لَهُمْ عَذابُ الْحَریقِ (10) إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْکَبیرُ (11) إِنَّ بَطْشَ رَبِّکَ لَشَدیدٌ (12) إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَ یُعیدُ (13) وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (14) ذُو الْعَرْشِ الْمَجید (15) فَعَّالٌ لِما یُریدُ (16) هَلْ أَتاکَ حَدیثُ الْجُنُودِ (17) فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ (18) بَلِ الَّذینَ کَفَرُوا فی‏ تَکْذیبٍ (19) وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ (20) بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجیدٌ (21) فی‏ لَوْحٍ مَحْفُوظٍ (22) ...

توهین به مقدّسات ابداً از هیچ کس پذیرفته نیست و بدترین عواقب را دارد...

امّا مؤمنی که می خواهد فعالیت مذهبی داشته باشد، باید نسبت به نحوه ی حضور در جامعه هشیارانه عمل کند...

که الحمد لله عدّه ای از هیئات مذهبی و علما و مداحان و مؤمنین، توفیقاتی دارند...

 

---   ---   ---

 

 مورد دیگری نیز منتشر شده که باز  از نادیده انگاشتن آیات و روایات و جهل در چندین مبحث اعتقادی نشان دارد («تن»، «شخصیت» ، «ظهور» ...) ؛ فقط  به پاسخ اشاره ای کوتاه می شود:

شخصیّتی که حقیقت و واقعیّت را انکار میکند، همان بهتر که در جهل مرکّب بماند تا روز ظهوری که کور شود از نور درخشان آن برگزیدۀ الهی (عجل الله تعالی فرجه).

در نصوص و روایات دربارۀ حضرت بقیّۀ الله (علیه السلام) مثالها و شباهت هایی میان ایشان و انبیاء پیشین الهی ذکر شده (که در واقع، شاگرد اویند).

یک مورد درباره حضرت عیسی بن مریم (علی نبینا و آله و علیهما السلام) است، شیعه معتقد است آن حضرت مصلوب نشده و یهود که می خواست این پیامبر الهی را بکشد، اشتباهاً شخصِ دیگری را بجای او کشت. قرآن فرموده «...و لکن شُبِّهَ لهم...» یعنی امر بر آنها مشتبه شد و شخص دیگری را بجای او کشتند. و شیعه معتقد است حضرت عیسی (علیه السلام) زنده و در آسمان هستند... (نساء 157)

آن ظالمین یهود خیال کردند آن حضرت را کشته اند. مسیحیت و نصرانیت تحریف شده نیز تصوّر می کنند آن حضرت مصلوب و کشته شده...

در روایات مذهب ما این را مثالی قرار داده اند برای اینکه در زمان کودکی حضرت بقیّۀ الله امام زمان (سلام الله علیه) که ظالمین بنی العباس می خواستند او را به قتل برسانند، اشتباهاً کودکانِ دیگری را بجای وی کشتند ... ظلم اصلی شان دشمنی با اولیاء دین بود. و در تبع این ظلم، ظلمهای بسیاری انجام دادند از کشتار کودکان و مردمان عادی و...

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

 

ذکر مواردی از توصیه های آیت ا... وحید خراسانی دام ظله- در راه رضای خداوند و ولیّ او حضرت ولی عصر (سلام الله علیه) ؛

(این مطلب از ایشان سالها قبل منتشر شده که چند موردش را ذکر می کنم) : 

تلاوت قرآن هدیه به حضرت بقیه الله (علیه السلام)

سعی در اول وقت خواندن نماز 

 خواندن دعای عهد و...

و سخنان دیگر ایشان در تعظیم شعائر و اقامه عزا در ایام مصائب عترت طاهرین (سلام الله علیهم) و...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۰۰ ، ۱۱:۴۳
امیر طهرانی

السلام علیک یا ابالحسن موسی بن جعفر الکاظم

لعن الله ظالمیک

 

در باب معجزاتِ بسیار و متواترۀ هر یک از چهارده معصوم (سلام الله علیهم) در معتبرترین منابع دینی، ائمّه دین (علیهم السلام) به حکمتهایی الهی گاهی در مواردی از قدرتهای خارق العاده استفاده کرده اند.

در کنار نصوص متواتره از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره دوازده امام (علیهم السلام) و آیات قرآنی که در حدیث متواتر ثقلین هرگز عترت معصومین (علیهم السلام) از قرآن جدا نمی شوند، معجزات بسیاری از هر یک از دوازه امام معصوم (سلام الله علیهم) در منابع دینی ذکر شده.

ائمّه دین (سلام الله علیهم) معمولاً در مظلومیّت و غربت و مورد ظلمها و زندانها از سوی ظالمین بوده اند، اما در مواردی از قدرت الهی و اعجاز های خاص امام معصوم استفاده فرموده اند تا حجّت بر معاندین تمام باشد...

اینجا نمونه ای از معجزاتی که برای حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (صلوات الله علیهما) نقل شده ذکر می شود.

[ البحار عن عیون أخبارالرضاعلیه السلام‏ ،و عن الأمالی للصدوق‏] ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الصَّفَّارِوَسَعْدٍمَعاًعَنِ ابْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَخِیهِ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ قَالَ اسْتَدْعَى الرَّشِیدُ رَجُلًا یُبْطِلُ بِهِ أَمْرَ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (علیهما السلام) وَ یَقْطَعُهُ وَ یُخْجِلُهُ فِی الْمَجْلِسِ فَانْتُدِبَ لَهُ رَجُلٌ مُعَزِّمٌ فَلَمَّا أُحْضِرَتِ الْمَائِدَةُ عَمِلَ نَامُوساً عَلَى الْخُبْزِ فَکَانَ کُلَّمَا رَامَ خَادِمُ أَبِی الْحَسَنِ(علیه السلام) تَنَاوُلَ رَغِیفٍ مِنَ الْخُبْزِ طَارَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ اسْتَفَزَّ هَارُونَ الْفَرَحُ وَ الضَّحِکُ لِذَلِکَ  فَلَمْ یَلْبَثْ أَبُوالْحَسَنِ (علیه السلام) أَنْ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى أَسَدٍ مُصَوَّرٍ عَلَى بَعْضِ السُّتُورِ فَقَالَ لَهُ یَا أَسَدَ اللَّهِ خُذْ عَدُوَّ اللَّهِ قَالَ فَوَثَبَتْ تِلْکَ الصُّورَةُ کَأَعْظَمِ مَا یَکُونُ مِنَ السِّبَاعِ فَافْتَرَسَتْ ذَلِکَ الْمُعَزِّمَ فَخَرَّ هَارُونُ وَ نُدَمَاؤُهُ عَلَى وُجُوهِهِمْ مَغْشِیّاً عَلَیْهِمْ وَ طَارَتْ عُقُولُهُمْ خَوْفاً مِنْ هَوْلِ مَا رَأَوْهُ فَلَمَّا أَفَاقُوا مِنْ ذَلِکَ بَعْدَ حِینٍ قَالَ هَارُونُ لِأَبِی الْحَسَنِ(علیه السلام) أَسْأَلُکَ بِحَقِّی عَلَیْکَ لَمَّا سَأَلْتَ الصُّورَةَ أَنْ تَرُدَّ الرَّجُلَ فَقَالَ إِنْ کَانَتْ عَصَا مُوسَى رَدَّتْ مَا ابْتَلَعَتْهُ مِنْ حِبَالِ الْقَوْمِ وَ عِصِیِّهِمْ فَإِنَّ هَذِهِ الصُّورَةَ تَرُدُّ مَا ابْتَلَعَتْهُ مِنْ هَذَا الرَّجُلِ فَکَانَ ذَلِکَ أَعْمَلَ الْأَشْیَاءِ فِی إِفَاقَةِ نَفْسِهِ.

(روایت 17 بحارالأنوار،ج48 ،ص41 ،

عن عیون اخبار الرضا علیه السلام و الامالی للصدوق)

در این روایت صحیحه، علیّ بن یقطین نقل کرده که هارون الرشید خلیفۀ ظالم عباسی در زمان حضرت امام کاظم (صلوات الله علیه) مردی را دعوت کرد که بوسیلۀ او امر حضرت کاظم (علیه السلام) را باطل کند و او را از دعوایش قطع نموده و زمینه خجالت آن امام را در مجلس فراهم گرداند... پس برای او یک شعبده باز آوردند...

وقتی در مجلسی که حضرت امام موسی الکاظم (علیه السلام) را همراه خادمِ آن حضرت آورده بودند و غذا حاضر شد، این شعبده باز یک ورد و جادویی بر نانها پیاده کرد. پس خادِم حضرت کاظم (علیه السلام) هر وقت دست دراز می کرد که قطعه نانی بردارد، آن نان به طرفی پرواز می کرد و این خادم نمی توانست نان بردارد. پس هارون الرشید لعین، برای این مطلب خوشحال شد و به خنده افتاد.

حضرت امام کاظم (علیه السلام) بدون معطّلی سر مبارک را بالا آورد به طرف عکس شیری که روی پرده آویخته شده در آن طرف، نقاشی شده بود. امام کاظم (صلوات الله علیه)  یک جمله فرمود:

ای شیرِ خدا؛ بگیر دشمنِ خدا را.

پس دفعتاً آن نقشِ شیر روی پرده، یک حیوان وحشی بزرگ شد و بیرون پرید. این شیر درّنده، آن شعبده باز را تماماً بلعید و خورد و چیزی از او باقی نگذاشت! و دوباره برگشت به همان نقش شیر روی پرده تبدیل شد.

پس هارون الرشید و اطرافیانش از وحشت غش کردند و افتادند... بعد از مدّتی به هوش آمدند، هارون الرشید رو به حضرت امام کاظم (علیه السلام) گفت: به حق خودم از تو درخواست می کنم که از این نقش شیر روی پرده بخواهی که آن مرد را دوباره برگرداند.

حضرت امام کاظم (سلام الله علیه) فرمود:

اگر عصای موسی آنچه از سحر ساحران و طناب های قوم - به شکل مار - را که خورد، برگرداند، این نقش شیر روی پرده هم این شعبده باز را بر می برگرداند! [ یعنی این مرد دیگر بر نخواهد گشت]

... ... ...

 امام مظلوم شیعه سالهای سال در سخت ترین زندانهای هارون الرشید ملعون، و در شدت اذیت و شکنجه ها از سوی ظالمین بود. ...و مکبّل فی السجن قد رضّت بالحدید اعضائه... تا بالاخره ظالمین، آن حضرت را مسموم کردند و پیکر مطهّر او را غریبانه و بدون رعایت شئون، از زندان آورده و به شیعیان رساندند تا فرزند معصومش حضرت امام علیّ بن موسی الرضا (صلوات الله علیهما) بر او نماز خواند و پیکر آن ذات مقدس را دفن نمود...

صلی الله علی مولانا الامام المظلوم

الغریب الشهید

ابی الحسن موسی بن جعفر الکاظم

لعن الله ظالمیه و عجل الله فرج ولیه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۰۰ ، ۱۱:۵۶
امیر طهرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

سالروز فتح خیبر،

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) عمداً اوّل ابوبکر و عمر (ل) را فرستاد تا بار دیگر وضعیت آنها بر همه آشکار شود. هر یک از این دو رفتند و افتضاح ببار آورده و از یهود فرار کردند و برگشتند...

سپس پیامبر (صلی الله علیه و آله) مولاناامیرالمؤمنین علی (سلام الله علیه) را فرستاد و فرمود که خدا و رسول او را دوست می دارند و او خیبر را فتح خواهد کرد. امیرالمؤمنین علی (سلام الله علیه) بقدرت فوق العاده و خدادادی اش، دژ یهودیان خیبر را با وجود چندین قلعه و درهای محکم در هم شکست و جنگجویان آنها را از پای درآورد و خیبر را فتح نمود...

- - -
 

از معجزات مولانا امیرالمؤمنین علی (سلام الله علیه) ؛

روایات بسیار فراوانی در معتبرترین منابع دین در باب معجزات هر یک از چهارده معصوم (سلام الله علیهم اجمعین) آمده که اینجا نمونه ای از معجزات مولانا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل می شود؛

روزى حضرت امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب(صلوات الله علیه) بر‌منبر بود که ناگهان بین مردم غوغا شد و جمعیت به هم خورده و مى‌گریختند...

اژدهاى بزرگی از در بزرگ مسجد کوفه داخل شد.

[متن روایت، «ثعبان» است که آنرا از قبیل «مار بزرگ» یا  «اژدها» ترجمه می کنند که در قرآن و ماجرای حضرت موسی بن عمران (علی نبینا و آله و علیه السلام) آمده که عصایش به «ثعبان» تبدیل میشد و تمام سحر ساحران و مارهای آنها بلعید و دوباره به حال اول برمیگشت]

این «ثعبان» از درب مسجد وارد شد... حضرت امیرالمؤمنین علی (سلام الله علیه) فرمود بحال خود باشید و او را راه دهید. آن موجود خم و راست شد و از منبری که مولا علی (علیه السلام) بالای آن بود، بالا رفت و سرش را نزدیک مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) آورد و با آن حضرت چیزهایی گفتگو کردو سپس بازگشت.وقتی از آنجابرگشت، ناپدید شد.

حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود این از بزرگان جن و مسلمان است، وقتی سؤال یا اشکالی برای آنها پیش می آید، نزد من مى‌آید و مى‌پرسد و اکنون مسائل خود را پرسید و برگشت...

بعد از اینکه مسلمین این معجزۀ امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را دیدند، آن درِ مسجد که این اژدها از آنجا آمده بود،مشهور شد به «باب الثعبان».

بعدها در زمان حکومت بنى امیه (لع) برایشان سخت و ناگوار بود که این معجزۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام) بین مردم شهرت دارد. لذایک فیل آوردند و نزدیک همان درب مسجد بستند و بعد از این، آن درب را «باب الفیل» نامیدند تا کسى نگوید «باب الثعبان»و معجزۀ امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) یادآوری نشود و مانند این ماجرا در تاریخ زیاد بوده است... .

این روایت در منابع بسیاری آمده و قدر مسلّمی از آن متواتر است که اینجا به معنی اشاره ای شد.

(بحارالأنوار- 39 - 167 و 178/ الإرشاد - 1 -349 / و ...)

اللهم عجل لولیک الفرج

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۰۰ ، ۱۱:۴۰
امیر طهرانی