مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

یا حضرت معصومه علیها السلام

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۱۹ ب.ظ

السلام علیک یا بنت ولی الله

یا اخت ولی الله

یا عمه ولی الله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۱۹
امیر طهرانی

مسئله شرعی

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۱۲ ب.ظ

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

از نظر فقها قرائات و اذکار نماز باید در حال سکون بدن انجام شود، و نباید در حین حرکات نماز آنرا انجام داد. (غیر از ذکر مستحب بلند شدن: بحول الله و قوته اقوم و اقعد ... یا جایگزین محلّ آن ... که موقع حرکت گفته می شود) لذا مثلاً وقتی انسان به رکوع می رود باید بدن کاملاً ساکن شود و سپس ذکر را بگوید... . و بعد از اتمام کامل ذکر، سر از رکوع بر دارد... این حکم در حالت معمول باید رعایت شود.

در هنگام ایستادن و قرائات، حرکتهای مختصر دست و... (که به ظاهر نماز صدمه نمی زند) را جایز شمرده اند. امّا در حال سجده و رکوع، حین ذکر، حرکت دادن بدن مشکل دارد... .

این مسائل در حال معمول روزمره باید مراعات شود گرچه در بعضی شرائط اضطرار و...، مسائل خاص دیگری هم مطرح است...

 گاهی دیده می شود در مسجد یا ... افراد چنان با عجله نماز می خوانند بطوریکه اذکار رکوع و سجود را به شکلی که در حال حرکت هستند می گویند، مثلا هنوز به رکوع نرسیده ذکر را شروع می کند یا هنوز تمام نشده سر بر می دارد و مقداری از ذکر را در حال حرکت می گوید، شاید به خیال اینکه در فرصت صرفه جویی کنند!!

چنین نمازی در حال معمول و عمد صحیح نیست. و باید بدن به حال سکون مثلاً در رکوع برسد که بتوان ذکر را شروع کرد و در حال سکون که هنوز سر برنداشته- ذکر تمام شود بعد بلند شود...

اگر هم به جهتی عجله ای هست، حد اکثر می تواند قسمتهای مستحب ... را کاهش دهد، نه اینکه واجبات نماز را به هم بریزد... (شرائط خاصی هست که بحث دیگری هست)

 اما اگر کسی تا به حال کوتاهی داشته،

اگر این مسئله را می دانسته و مخالفت کرده و از روی عمد بوده نه نسیان و غفلت، غیر از توبه، باید بعد از وقت، نمازهای گذشته که چنین بوده را قضا کند و اگر هنوز وقت تمام نشده، نمازی که خوانده را دوباره بخواند و از این به بعد مراعات نماید.

اگر به جهت ندانستن این مسئله، مدّتی غلط انجام داده؛ و در یادگیری احکام و رسیدگی به مسائل دینی که مورد ابتلایش هست سهل انگاری و بی خیالی و تهاون نداشته، مثلا تلاشی داشته که مسائل لازم خود را از مرجع مورد اعتماد یاد بگیرد، در عین حال اشتباه گرفته و مدتی با مشکل فوق الذکر خوانده، در این فرض نماز های قبلی را لازم نیست قضا کند و داخل وقت هم لازم نیست دوباره بخواند. (بشرطیکه مشکل مذکور به رکن آنها صدمه نزده باشد، مثلا دو سجده در هر رکعت، کامل انجام شده، امّا اشتباهاً ذکر را در حال حرکت گفته...)

اگر به جهت ندانستن این مسئله، مدّتی این مطلب را رعایت نکرده، و در یادگیری و رسیدگی به امور دینی و احکام محل ابتلائش بی خیالی و تهاون داشته و تلاشی نداشته...، لذا این مسئله را اشتباه گرفته و مدتی بصورت مشکل دار نماز خوانده، آیت ا... وحید قائلند بعد از وقت باید قضا کند و داخل وقت هم نمازهای قبلی را دوباره بخواند.

در فرضهایی که باید دوباره نماز را بخواند، اگر نمی داند چقدر نماز را به شکل غلط خوانده، و بین چند عدد نماز تردید دارد که مثلاً 10 نماز را به این شکل خوانده یا 20 نماز یا 7 نماز، می تواند به عدد کمتر اکتفا نماید و هفت نماز قضا کند...

تفصیل و شرائط دیگر در رساله فقیه آمده است. (ر.ک: منهاج الصالحین، العباداۀ، کتاب الصلاه، آیت ا... الشیخ حسین الوحید الخراسانی)

سلامتی و تعجیل در فرج حضرت بقیه الله صلوات

 

مطالبی که به فقها نسبت داده شده از منابع در دسترس هست و به معنی ارتباط ویژه ای با ایشان و دفاترشان نمی باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۱۲
امیر طهرانی

بعضی مطالب دیگر 2

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹ ب.ظ

1- شیعه مقامی که برای حضرت حمزه (علیه السلام) -عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله)- قائل است را برای عباس - عموی دیگر آن حضرت - قائل نیست و او زیارت نامه ای ندارد...

السلام علی عباس بن امیرالمومنین - علیه السلام-

 

2- گفتم من تلگرام و اینستاگرام ندارم، و نگفتم تلگرام داشتن حرام است. این وسیله اصطلاحا جزء «ابزار مشترکه» است یعنی ممکن است کسی در راه حلال از آن استفاده کند که جایز است یا کسی در راه حرام از آن استفاده کند که جایز نیست.

گرچه آنقدر که خبر رسیده متاسفانه بیشتر استفاده هایی که عموم دارند یا جایز نیست یا مطلوب نیست و اگر کسی تا لازم نشده از آن فاصله بگیرد ضرر نکرده است.

 

3- «زید بن ثابت»، فردی منحرف بوده که با اسلام دشمنی داشته است، منابع خاصه و عامه موجود است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۲:۵۹
امیر طهرانی

سالروز شهادت حضرت امام صادق علیه السلام

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۵۸ ب.ظ

آجرک الله یا صاحب الزمان

 

 

السلام علیک یا مولانا الامام اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق

 لعن الله قاتلیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۹ ، ۱۸:۵۸
امیر طهرانی

شهادت حضرت حمزه علیه السلام

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۲۲ ب.ظ

شهادت حضرت حمزه و

حضرت عبد العظیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۹ ، ۱۴:۲۲
امیر طهرانی

هشت شوال سالروز تخریب بقاع بقیع

چهارشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۲۶ ب.ظ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۹ ، ۲۰:۲۶
امیر طهرانی