مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

السلام علی مولانا الامام علی بن الحسین السجاد

يكشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۲۶ ب.ظ

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 

فرازی از زیارت اربعین حضرت امام حسین علیه السلام :

اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۸ ، ۱۳:۲۶
امیر طهرانی

آستانه محرم

سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۱۴ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

آجرک الله یا بقیۀ الله

السلام علیک یا اباعبد الله

فقهاو علمایی که معمولاً از آنها نام می بریم، با انواع عزاداری های رایج و جایز برای مناسبتهای مصائب  پیامبر و عترت طاهرینش (صلی الله علیه و علیهم) موافقت دارند...

فقها و علمایی چون آیات اعلام سیدابوالحسن اصفهانی، میرزا حسین نائینی، سید حسین بروجردی، مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم خوئی، شاهرودی، سیداحمدخونساری، میرزا جواد تبریزی، میرزا حسین وحید خراسانی، سید صادق روحانی، سید صادق شیرازی، شیخ محمد سند و... در این باره مطالب و فتاوا یا بیانیه هایی دارند.

(اینجا جهت موافقت در عزاداری ها مورد نظر است و دربارۀ اعلمیّت و مرجعیت چیزی نگفته ایم...)

اکنون چند نمونه از مرحوم حاج میرزا جواد تبریزی ره- نقل می شود؛

- نظر حضرتعالى راجع به پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگوارى سالروز شهادت هر یک از معصومین علیهم السلام چیست؟ همچنین لباس مشکى در سراسر ماههاى محرّم و صفر چطور؟

[جواب] باسمه تعالى؛ به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء علیه السلام و سایر معصومین علیهم السلام مستحب است، و الله العالم.

(1996)

آیا براى عزادارى حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام جایز است با بدن بدون پیراهن و به صورت شدید سینه‌زنى شود و بدن قرمز شود؟

[جواب] باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

[[ایشان در جای دیگری (شماره 2004) چنین دارد که عزاداری بدون پیراهن احتیاطاً در معرض دید زنان نامحرم نباشد]]

(1994)-آیا لخت شدن و سینه زدن، به گونه‌اى که سینۀ عزادار قرمز شود، یا گاهى نیز خونریزى کند، جایز است؟

[جواب] باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

 (1995)- سینه و زنجیر زدن در مراسم عزادارى ائمه در صورتى که بدن سرخ شده و یا زخم شود جایز است؟

[جواب] باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

1942‌- آیا چیزى که خلاف قانون است، حرام است ...؟

[جواب] بسمه تعالى- باید کارى نکرد که نظم مملکت به هم بخورد...

[[ نگارنده: قانون لزوماً قانون شرع نیست، امّا بر هم ریختن نظم عمومی جایز نیست

و بعضی فقها رعایت قانون را لازم شمرده اند بجز در موارد خلاف شرع]]

 

(1998)- گذاشتن وسایل هیئات عزادارى امام حسین علیه السلام در مساجد چگونه است؟

[جواب] باسمه تعالى؛ گذاشتن وسایل هیئات و دسته‌هاى عزادارى امام حسین علیه السلام در مسجد مانعى ندارد، لکن باید در جایى از مسجد بگذارند که مانع از نمازِ نمازگزاران نباشد، و لو به اینکه با تخته و مثل آن جاى خاصى براى آن در مسجد درست کنند، که مانع نمازگزاران نشود، و الله العالم.

[[نگارنده: کسانیکه در مسجد عزاداری دارند اگر خون جاری می شود، نجس کردن حرمهای معصومین علیهم السلام و مسجد جایز نیست و در صورت نجس شدن باید برای تطهیر اقدام شود...، اما نجس شدن زمین در حسینیه ها و... اشکالی ندارد و لازم نیست برای تطهیراقدام کنند یا به کسی اطلاع دهند گرچه خوبست غیر از موردی که سبب تنجیس غذا یا آب وضو و ... شود یا تصرّفی باشد که باید تطهیر یا اطلاع رسانی شود...]]

 

 (2010)- آیا عزادارى حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام واجب است؟ و اگر کسى در اینگونه مجالس شرکت نکند، معصیت کرده‌؟

[جواب] باسمه تعالى؛ عزادارى براى امام حسین علیه السلام تعظیم شعائر دین است، و شرکت نکردن در مجالس عزادارى چنانچه از روى بى‌اعتنایى و به عنوان اعراض از مذهب اهل البیت علیهم السلام باشد، جایز نیست، و الله العالم.

[[نگارنده: از جهت ارتباط مستقیم ترِ این امر با اصول دین، ضرورت و جهتی غیرفتوایی نیز بر هر مؤمنی دارد که با حدودی که فقیه بیان کرده انجام می شود]] 

منبع: تبریزى، جواد بن على، استفتاءات جدید ، قم ، ج1 ، ص 452 و 454 و 456 و ج2 ، ص 477 .

 

یادآوری سخنان بعضی فقها و بزرگان:

آیت ا... وحید خراسانی -دام ظله- :

مبادا هیئات مذهبی بازیچۀ سیاست شود...

این لاطائلاتی که یک عدّه عوام و لو زیر عمامه- القا می کنند در نفوس عامّه،

که این حدّ از عزا تجاوز می کند، اینقدر شعور ندارند، اینقدر سواد ندارند،

روایت صحیح السند است «و ارحم الصرخۀ التی کانت لنا ...»

***

مرحوم اقای لطیفی نسب : ...گریه هم که می کنیم، سینه هم که می زنیم، عزاداری هم که می کنیم...،

برای دعا برای فرج مولا صاحب الزمان است...

***

خوش به حال آن مدّاح مؤمن که بعد از روضه و سینه زنی، بجای دعا برای مولا حضرت امام زمان (سلام الله علیه)، برای فلانی و فلانی دعا نکند که زحماتش هدر برود. سایر دعاهای جائز هم بعد از دعا برای فرج...

آن لیست اسامی کذایی که در جواب «بیش باد» گفته می شود نیز ان شاء الله در محافلِی که فضا متناسب هست انجام می شود، نه جایی که نباید اعلان کرد بصورت علنی...]]

بامید توفیق همۀ مؤمنین و مؤمنات

 

 

 

از نوشته های گذشته :

ریشه یابی مصائب عاشورا و کربلا قسمت یکم : اینجا

قسمت دوم: اینجا

گوهر اشک : اینجا

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۸ ، ۲۱:۱۴
امیر طهرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

مناسبت قبلی : 18 ذی الحجه غدیر

 سالمرگ سومین ظالم

 

السلام علی مولانا الامام ابی الحسن موسی بن جعفر الکاظم

 

 

سالروز مباهلۀ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) با نصارای نجران

«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ

وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ» (61آل عمران)

...بعد از آنکه نصرانیان نجران سخن حقّ را نپذیرفتند پیامبر اسلام آنها را به مباهله دعوت فرمود و قرار بود هر دو طرف حاضر شوند و خدا را بخوانند تا خداوند طرفی که باطل است را لعنت و دچار عذاب فرماید و آشکار شود که طرف مقابل حق است.

در یک طرف پیامبر اسلام حضرت محمّد مصطفی (صلّی الله علیه و آله)، حضرت امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب (سلام الله علیه) بعنوان «انفسنا» در آیۀ مباهله (61 آل عمران) - ،

حضرت صدّیقۀ کبری فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) بعنوان «نسائنا» در آیه- ،

حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام حسین سیّدالشهداء (صلوات الله علیهما) بعنوان «ابنائنا» در آیه-

برای مباهله آمدند.

در طرف دیگر قرار بود جمعی مشابه از بزرگان و رئوس نصرانیان حاضر شوند...

وقتی پنج تن (صلوات الله علیهم) در راه می آمدند، بزرگِ نصرانیان به اطرافیانش گفت چهره هایی می بینم که اگر دست به دعا بردارند کوهها از جا کنده می شوند...!

پنج نفر آمده بودند در عین جلالت و درخشش نور و عظمت، در عین حال بسیار ساده؛ پیامبر و خانواده اش بدونِ محافظ و بدونِ لشگر و ... .  لذا نصرانیان ترسیدند و همانجا عقب نشینی کرده و حاضر به پرداخت جزیه شدند...

***

منابع عامّه و خاصّه نقل کرده اند جمعی که برای مباهله در طرف پیامبر (صلّی الله علیه و آله) آمده بودند، پنج تن آل عبا (علیهم السلام) بودند، لذا تردیدی نیست به ازای کلمۀ «انفسنا» در آیۀ مباهله در طرفِ پیامبر، امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب (صلوات الله علیهما و آلهما) بوده است.

بر همه روشن شد مراد از «نَفس مقدّس پیامبر»، شخصِ دیگری غیر از «علیّ بن ابی طالب» نبوده است.

این حقیقت بسیار عظیم است و یکی از نتایج آن چنین است که هر کس با امیرالمؤمنین دشمنی نماید، در حقیقت با خودِ پیامبر دشمنی کرده است. این مطلب بطور جداگانه در روایات بسیار در منابع فِرَق مختلف آمده که در این قسمت از آیۀ مباهله نیز همان نتیجه بدست می آید. هر کس با امیرالمؤمنین دشمنی کرده حتّی اگر در میان زنان پیامبر باشد- ، درواقع با خودِ پیامبر (صلّی الله علیه و آله) دشمنی نموده، و دشمنِ پیامبر، دشمنِ خداست. که دربارۀ این مطلب و مصادیقِ آن نیز روایات بسیار از منابع فریقین موجود است...

این آیه مباهله (61 آل عمران) - نیز یکی دیگر از فضیلتهای درخشنده و اختصاصی اهل البیت (علیهم الصلاه و السلام) است که علمای مذهب از گذشته ها علیه مخالفین شیعه بدان استناد می جسته اند.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

 

سالروز نزول سورۀ هل اتی از فضائل اختصاصی عترت پیامبر (صلی الله علیه و علیهم)

 آیه تطهیر و عصمت چهارده معصوم (علیهم السلام)

آیه بخشش امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در رکوع

 

تذکر : فاصله جحفه تا مکه و موقعیت غدیر

که در گذشته در پاسخ به شبهات تسنن و وهابیت جواب داده شد،

طبق منابع خود آنها بود،

و اختلاف دو عدد، اثری در برهان و استدلال شیعه ندارد

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۸ ، ۱۰:۰۴
امیر طهرانی