مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

مذهب شناسی

بررسی و نقد ادیان و مذاهب

بایگانی

تذکری به جملاتی از حدیث غدیر

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴ ق.ظ

ذکر چند فراز از خطبۀ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در غدیر :

عن رسول الله صلی الله علیه و آله- :

... معاشر الناس ، التقوی التقوی، و احذروا الساعه کما قال الله عز و جل  «ان زلزلۀ الساعۀ شیء عظیم». اذکروا الممات و الحساب و الموازین و المحاسبۀ بین یدی رب العالمین و الثواب و العقاب و من جاء بالحسنۀ اثیب و من جاء بالسیئۀ فلیس له فی الجنان نصیب...

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله): ... ای مردم! تقوا، تقوا. قیامت را بر حذر باشید همچنانکه خداوند عزوجل فرموده « همانا زلزلۀ ساعت چیز عظیمی است». مرگ و حساب و میزانها را یاد کنید و محاسبه در پیشگاه خدای جهانها را یاد کنید و پاداش و عقاب را یاد کنید. و هر کس حسنه بیاورد، پاداش داده خواهد شد و هر کس سیّئه بیاورد پس برای او نصیبی در بهشت نخواهد بود...

 ... فقولوا باجمعکم انا سامعون مطیعون راضون منقادون لما بلّغت عن ربّنا و ربّک فی امر علیّ و امر ولده من صلبه من الائمّۀ نبایعک علی ذلک بقلوبنا و انفسنا و السنتنا و ایدینا علی ذلک نحی و نموت و نُبعث، لا نغیّر و لا نبدّل... پس همگی بگوئید ما شنونده و اطاعت کننده و راضی هستیم و انقیاد می کنیم برای آنچه رساندی از خدای ما و خدای تو دربارۀ امر علی (علیه السلام) و امر امامان معصوم از فرزندانش، با تو (ای پیامبر) بر این حقیقت بیعت می کنیم، با دل های مان و جانهای خودمان و زبانهای مان و دست هایمان، بر این حقیقت زنده ایم و می میریم و برانگیخته خواهیم شد، نه تغییر می دهیم و نه عوض می کنیم...

 ... معاشر الناس، و کلّ حلال دللتکم علیه و کلّ حرام نهیتکم عنه فانّی لم ارجع عن ذلک و لم ابدّل. الا واذکروا ذلک و احفظوه و تواصوا به و لا تبدلّوه و لا تغیّروه. الا و انّی اجدّد القول، الا فاقیموا الصلاه و آتوا الزکاه و أمروا بالمعروف و انهوا عن المنکر، الا و انّ رأس الامر بالمعروف ان تنتهوا الی قولی [فی الولایه و الامامه لامیرالمؤمنین و ابنائه المعصومین علیهم السلام] و تبلّغوه من لم یحضره تأمروه بقبوله و تنهوه عن مخالفته. فإنّه امر من الله عزّوجلّ و منّی و لا امر بمعروف و لا نهی عن منکر الّا مع امام معصوم...

... ای مردمان! و هر حلالی که شما را بر آن راهنمایی نمودم و هر حرامی که شما را از آن نهی کردم، من از آنها بر نمی گردم و عوض نمی کنم.

آگاه باشید و آنرا یاد کنید و نگه دارید و یکدیگر را بدان توصیه کنید و عوض نکنید و تغییر ندهید.

بدانید و من سخن را دوباره تجدید می نمایم، آگاه باشید و نماز را به پا دارید و زکات بپردازید و امر به معروف و نهی از منکر کنید، بدانید که سرآغاز و اصل امر به معروف، اینست که به سخن من درباره ولایت و امامت امیرالمؤمنین و امامان معصوم از فرزندانش منتهی شوید و آنرا به کسیکه حاضر نبوده برسانید و او را امر به قبولش نمائید و از مخالفت با آن نهی نمائید. همانا این امری از طرف الله عزوجل است و از طرف من است. و هیچ امر به معروف و نهی از منکری نیست مگر همراه با امام معصوم...

(بحارالانوار، 37 / 214 216 عن الاحتجاج)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین

 

ایام ذکر فضائل امیرالمؤمنین و اهل البیت

علیه و علیهم الصلاۀ و السلام

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۲۱
امیر طهرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی